
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege pentru modificarea Legii cadastrului bunurilor imobile nr. 1543/1998 (notarea calității de monument)
Înregistrat cu nr. 313
din: 01/11/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
3. Scopul promovării proiectului
Conform notei de fundamentare, elaborarea proiectului de lege pentru modificarea Legii cadastrului bunurilor imobile nr. 1543/1998 (notarea calității de monument) urmărește actualizarea cadrului normativ, în vederea alinierii acestuia la cele mai recente modificări legislative din domenii conexe. Printre actele normative relevante se numără Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, Codul urbanismului și construcțiilor nr. 434/2023 și Legea nr. 1530/1993 privind ocrotirea monumentelor. În acest scop, proiectul de lege propune completarea Legii cadastrului bunurilor imobile cu noi prevederi referitoare la notarea calității de monument al bunului imobil și la notarea informației referitoare la amplasarea bunului imobil în zona de protecție a monumentului.
4. Respectarea transparenței decizionale
În etapa de elaborare și examinare a proiectului de lege de către autorul nemijlocit și Guvern, documentul a fost publicat pentru consultare, supus unui proces de consultare publică și avizat de alte autorități publice relevante. De asemenea, sinteza recomandărilor primite în cadrul acestor consultări a fost făcută publică. Astfel, au fost respectate toate etapele esențiale pentru asigurarea transparenței procesului decizional, inclusiv termenele legale pentru plasarea și consultarea proiectului.
La nivel de Parlament au fost respectate cerințele legale de transparență. Proiectul de lege este disponibil și pe pagina web a Parlamentului, garantând accesul părților interesate pentru a formula și expedia sugestii sau observații în legătură cu conținutul acestuia. Inițiativa legislativă a fost examinată în ședința plenară a Parlamentului din 21 noiembrie 2024, în prima lectură. Cu toate acestea, nu există informații disponibile cu privire la organizarea unor consultări publice de către comisia parlamentară responsabilă înainte de examinarea proiectului și nici nu este publicată o sinteză a recomandărilor pe web în cazul in care comisia a organizat astfel de consultări publice.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei de fundamentare
Din analiza efectuată, reiese că nota de fundamentare respectă structura prevăzută de Legea nr. 100/2017, incluzând toate secțiunile cerute.
6. Suficienţa argumentării.
Argumentele prezentate de autor în nota de fundamentare susțin necesitatea elaborării proiectului de lege. Totodată, textul proiectului este aliniat cu scopul declarat în nota informativă.
7. Compatibilitatea cu legislaţia Uniunii Europene şi alte standarde internaţionale.
Proiectul nu are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.
8. Fundamentarea financiară.
În nota de fundamentare, autorul precizează că implementarea actului normativ va necesita alocarea anuală, în limitele planificate de Ministerul Culturii, a mijloacelor financiare din bugetul de stat pentru solicitarea efectuării notărilor în registrul bunurilor imobile. Cu toate acestea, nota nu include o analiză economică detaliată, așa cum prevede anexa nr. 1 la Legea nr. 100/2017 privind actele normative.
Conform cerințelor legale, nota de fundamentare ar fi trebuit să conțină o estimare clară a costurilor necesare pentru punerea în aplicare a actului normativ, defalcată pe componente ale bugetului public național și pe ani bugetari. De asemenea, ar fi trebuit să includă identificarea resurselor posibile, fie din economii în cadrul bugetelor actuale, fie din contribuțiile partenerilor de dezvoltare, precum și estimarea veniturilor generate sau ratate în urma noilor reglementări. În acest sens, calculele și estimările trebuiau detaliate, ținând cont de resursele financiare stabilite în bugetele anuale sau în cadrul bugetar pe termen mediu.
Totodată, subliniem că nota de fundamentare nu include o evaluare a costurilor pe care autoritățile publice locale și cele din UTA Găgăuzia le-ar putea suporta pentru solicitarea efectuării notărilor în registrul bunurilor imobile. Această omisiune poate afecta implementarea uniformă a actului normativ, în special în cazul administrațiilor locale cu resurse financiare limitate.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Analiza proiectului de lege și scopul declarat în nota informativă evidențiază că acesta urmărește promovarea interesului public prin consolidarea securității drepturilor asupra bunurilor imobile, protejarea patrimoniului cultural de amenințări precum demolările neautorizate și furnizarea de informații corecte și juridic argumentate privind drepturile asupra imobilelor pentru autoritățile administrative și judiciare.
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Din analiza efectuată, se constată că aplicarea actului normativ nu aduce prejudicii.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Prevederile proiectului nu aduc atingere drepturilor omului.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Unele prevederi din proiect nu sunt aliniate cu dispozițiile Legii monumentelor de for public nr. 192/2011, ignorând competențele autorităților publice locale de nivelul II și ale autorităților din UTA Găgăuzia în gestionarea monumentelor de for public aflate în raza lor teritorială. Pentru detalii suplimentare a se consulta secțiunea „Analiza detaliată a prevederilor”.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Proiectul de lege este bine fundamentat, susținut de argumentele prezentate în nota de fundamentare și aliniat scopului declarat de a proteja patrimoniul cultural, de a consolida securitatea drepturilor asupra bunurilor imobile și de a furniza informații juridic corecte și relevante pentru autoritățile administrative și judiciare.
Procesul de elaborare și examinare a proiectului a respectat cerințele legale de transparență, inclusiv desfășurarea consultărilor publice și publicarea sintezei recomandărilor primite la nivel guvernamental. Cu toate acestea, nu există informații care să confirme organizarea de consultări publice suplimentare de către comisia parlamentară responsabilă sau publicarea unei sinteze a acestora, ceea ce reduce transparența în etapa legislativă.
Cea mai importantă obiecție identificată privește neconcordanțele dintre unele prevederi ale proiectului și dispozițiile Legii nr. 192/2011, care reglementează competențele autorităților publice locale de nivel II și ale UTA Găgăuzia în gestionarea monumentelor de for public. Textul proiectului este ambiguu în definirea autorităților vizate și a responsabilităților acestora, ceea ce poate genera confuzii în aplicare, dificultăți în delimitarea clară a atribuțiilor între nivelurile de administrație publică și o implementare mai puțin eficientă a normelor propuse.
În plus, proiectul implică cheltuieli financiare atât pentru autoritățile locale, care vor trebui să suporte costurile notării din bugetele proprii, cît și pentru Ministerul Culturii, care va acoperi cheltuieli similare din bugetul de stat. Lipsa unei analize economice detaliate și a estimărilor financiare precise poate complica aplicarea uniformă a măsurilor și îngreuna planificarea bugetară la nivel local și central.
În concluzie, considerăm că remedierea lacunelor identificate în prezentul raport și integrarea recomandărilor propuse vor asigura ca proiectul să își atingă obiectivele stabilite de autor, contribuind la o implementare eficientă și clară.