
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege pentru modificarea unor acte normative (ajustarea cadrului normativ în conformitate cu prevederile Legii nr.227/2022 privind emisiile industriale)
Înregistrat cu nr. 352
din: 27/11/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este Guvernul, autor nemijlocit - Ministerul Mediului
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Analizând normele elaborate s-a constatat că prin proiect se propune modificarea a 8 legi care au în comun domeniul protecției mediului înconjurător.
Potrivi notei de fundamentare, „Prezentul proiect, își propune să aducă în concordanță actele normative cu prevederilor Legii nr. 227/2022 privind emisii industriale și să soluționeze următoarele probleme identificate: 1. Actele normative incluse în prezentul proiect conțin prevederi care sunt în conflict cu noile prevederi în domeniul emisiilor industriale. (...) 2. Lipsa reglementărilor uniforme privind obligația operatorilor de a obține autorizație integrată de mediu/autorizația de mediu pentru desfășurarea activităților industriale și economice”. Totodată, se mai menționează că „Obiectivul de bază al proiectului este aducerea cadrului normativ în concordanță cu prevederile Legii nr. 227/2022 privind emisiile industriale. Prin urmare, se urmăresc următoarele rezultate:
- ajustarea cadrului normativ cu competențele autorităților publice în vederea prevenirii sau, în cazul în care aceasta nu este posibilă, reducerii emisiilor în aer, apă și sol în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2022 privind emisiile industriale;
- excluderea competenței autorităților publice centrale și locale de a stabili limitele de emisii și deversări nocive, or, acestea țin de competența Agenției de Mediu;
- actualizarea competențelor inspectorilor de mediu cu includerea competențelor de a verifica respectarea actelor permisive de mediu, inițierii procedurii de retragere și suspendare a actelor permisive de mediu;
- excluderea din cadrul normativ actual a autorizației pentru emisia în atmosferă a poluanților de la surse fixe de poluare și înlocuirea cu autorizația integrată de mediu sau autorizația de mediu;
- reducerea poluării mediului;
- micșorarea volumului emisiilor și deversărilor de poluanți în mediu și diminuarea formării deșeurilor ș.a.”
Adițional, se mai informează că, „reieșind din faptul că de la momentul adoptării legii nr. 227/2022 privind emisiile industriale au fost aprobate mai multe acte normative care transpun Directivele UE, a intervenit necesitatea de a opera unele modificări la Legea nr. 227/2022 pentru a corela termenii utilizați în legislația din domeniu”.
4. Respectarea transparenței decizionale
Autorul proiectului a asigurat informarea publicului referitor la iniţierea elaborării prezentului proiect, condiţie prevăzută de art. 9 alin. (1) al Legii nr. 239/2008, care prevede că „După iniţierea procesului de elaborare a deciziei, autoritatea publică va plasa, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, anunţul respectiv pe pagina web oficială [...]".
Anunțul privind organizarea consultărilor publice, proiectul și nota informativă au fost plasate pe portalul guvernamental www.particip.gov.md la data de 05.08.2024, 18.09.2024 și la 11.11.2024, fiind asigurat accesul părților interesate la actele menționate.
De asemenea, proiectul supus expertizei a fost plasat pe pagina web oficială a Parlamentului Republicii Moldova, cu anexarea actelor din dosarul de însoțire.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Nota de fundamentare corespunde structurii stabilite de anexa nr. 1 a Legii nr. 100/2017 cu privire la actele normative.
6. Suficienţa argumentării.
În ansamblu, argumentarea proiectului respectă cerințele de fundamentare formală stabilite de legislație, informația fiind structurată în mod clar.
Totuși, în proiect au fost identificate 2 cazuri de norme juridice formulate lacunar, al căror sens exact nu poate fi dedus nici măcar cu sprijinul informațiilor furnizate în nota de fundamentare. În acest context, se au în vedere normele ce reglementează procedura de eliberare a autorizației pentru gestionarea deșeurilor, precum și modalitatea de plasare pe piață de către persoanele de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au legătură fiscală cu sistemul bugetar național.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Prin intermediul proiectului expertizat nu se transpune nemijlocit legislația UE, întrucât scopul de bază al acestuia este adaptarea cadrului normativ la dispozițiile Legii nr. 227/2022 privind emisiile industriale. Totuși, Legea nr. 227/2022 a fost elaborată și adoptată în vederea transpunerii parțiale a Directivei nr. 2010/75/UE privind emisiile industriale.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Potrivit datelor expuse la compartimentul 4.2 din nota de fundamentare, implementarea prevederilor proiectului nu va necesita cheltuieli financiare din bugetul de stat sau din contul altor instituții.
9. Analiza impactului de reglementare.
Nota de fundamentare conține analiza impactului de reglementare, care este obligatorie în virtutea prevederilor art. 4 lit. c) și art. 13 din Legea nr. 235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător, având în vedere că proiectul poate afecta persoanele care practică activitate de întreprinzător.
Compartimentul 4.1 din nota de fundamentare, dedicat impactului asupra sectorului public, nu oferă informații și nu explică împuternicirea delegată Guvernului de a reglementa modul de plasare pe piață a produselor de către persoanele de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul bugetar național. Norma juridică ce conferă împuternicirea respectivă este interpretabilă și nu conturează limitele de acțiune pentru Guvern. În lipsa unor explicații și orientări în nota de fundamentare în acest sens, proiectul oferă un „mandat în alb” Guvernului. Analiza detaliată este expusă la compartimentul dedicat analizei detaliate a prevederilor din prezentul Raport.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
În rezultatul analizei notei de fundamentare și a proiectului de lege propus spre examinare Parlamentului, nu au fost identificate elemente care să sugereze că proiectul ar fi fost conceput ca să promoveze interese sau beneficii de grup ori particulare.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Prin intermediul proiectului se propune modificarea a 8 legi care au în comun domeniul protecției mediului înconjurător. Proiectul nu vizează o revizuire complexă a legislației de mediu, însă are drept scop primar adaptarea cadrului normativ la prevederile Legii nr. 227/2022 privind emisiile industriale care a intrat în vigoare la 21.10.2024.
În proiect au fost identificate reglementări ce constituie elemente de coruptibilitate și de vulnerabilitate de natură să compromită implementarea proiectului în corespundere cu interesul public. Procedura administrativă de eliberare a autorizației pentru gestionarea deșeurilor este reglementată ambiguu, în special în ceea ce privește termenele procedurale. Proiectul conține și alte carențe, care analizate în ansamblu, pot să împiedice atingerea obiectivelor proiectului, cum sunt conflictul normelor de drept privind numărul de regiuni de management al deșeurilor, trimiteri incerte la „prevederile legii”, precum și deficiențe redacționale.
Derogarea referitoare la persoanele de pe teritoriul țării care nu au legături fiscale cu sistemul bugetar național este reglementată deficitar, nefiind clare condițiile de aplicare. De asemenea, mandatul amplu acordat Guvernului permite derogări de la cadrul normativ existent și generează riscul unor interpretări abuzive, lipsa controlului parlamentar și promovarea unor interese în detrimentul interesului public.
Cu excepția omisiunii oferirii explicațiilor și informațiilor relevante referitoare la derogarea în favoarea persoanelor de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au legături fiscale cu sistemul bugetar național și a competențelor delegate Guvernului în acest sens, precum și referitoare la procedura de eliberare a autorizației pentru gestionarea deșeurilor, argumentarea proiectului din nota de fundamentare respectă cerințele stabilite de legislație, informația fiind structurată în mod clar.
În concluzie, autorul urmează să redacteze proiectul și să completeze nota de fundamentare prin prisma aspectelor și recomandărilor expuse în prezentul Raport de expertiză.