
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege privind actele de stare civilă
Înregistrat cu nr. 364
din: 04/12/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este Guvernul, autor nemijlocit - Ministerul Justiţiei
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Conform notei de fundamentare, elaborarea proiectului de lege privind actele de stare civilă este condiționată de necesitatea implementării noului model de prestare a serviciului public de înregistrare a faptelor si evenimentelor de stare civilă. Acest nou model a fost elaborat în urma exercițiului de reinginerie a serviciilor de stare civilă, realizate în cadrul implementării activităților Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare și a Acordului de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Internațională pentru Reconstrucție si Dezvoltare în vederea realizării proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, ratificate prin Legea nr. 25/2018, precum și în conformitate cu acțiunea 3.3.2 „Elaborarea viziunii serviciilor modernizate (TO BE) si a planurilor de modernizare a serviciilor selectate” din Planul de acțiuni privind reforma de modernizare a serviciilor publice pentru anii 2017-2021, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 966/2016.
Unul din scopurile de bază ale proiectului constă în modernizarea serviciilor publice de înregistrare de stat a faptelor și evenimentelor de stare civilă și a celor de emitere a documentelor de stare civilă. Corespunzător, se stabilește ca regulă de bază obligativitatea înregistrării electronice a faptelor și evenimentelor de stare civilă, emiterea extraselor de stare civilă în format electronic și semnarea electronica a extraselor de stare civila. De asemenea, se automatizează procedurile aplicabile, gestionarea întregului proces aferent urmărindu-se a fi efectuată prin intermediul sistemelor informaționale corespunzătoare ale statului.
4. Respectarea transparenței decizionale
La 18 martie 2024 proiectul de lege și nota informativă au fost plasate pe pagina web a Ministerului Justiției și pe pagina web particip.gov.md (https://particip.gov.md/ro/document/stages/proiectul-de-lege-cu-privire-la-actele-de-stare-civila/12218).
Ulterior, proiectul a fost remis spre examinare Guvernului, pe pagina web fiind plasată sinteza obiecțiilor și recomandărilor, dar fără indicarea datei concrete a acestei acțiuni (https://justice.gov.md/ro/content/examinarea-sedinta-guvernului-proiectului-de-lege-privind-actele-de-stare-civila).
Proiectul de lege a fost înregistrat și făcut disponibil pe pagina web a Parlamentului la 4 decembrie 2024. Nu există informații disponibile cu privire la organizarea unor consultări publice de către comisia parlamentară responsabilă înainte de examinarea proiectului și nici nu este publicată o sinteză a recomandărilor pe web în cazul in care comisia a organizat astfel de consultări publice.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Nota de Fundamentare a proiectului nu corespunde întru totul prevederilor Legii 100/2017 (în redacția Legii nr.49 din 21.03.2024, în vigoare 05.07.2024), lipsind compartimentele privind: - obiectivele urmărite şi soluţiile propuse; - analiza impactului de reglementare; - compatibilitatea proiectului actului normativ cu legislaţia UE.
6. Suficienţa argumentării.
Nota de fundamentare este bine structurată, cu suficiente argumente pentru majoritatea modificărilor propuse, care tind să explice în detalii necesitatea de a introduce norme noi pentru reglementarea serviciilor de stare civilă, dictată atât de progresele tehnologice, cât și de modernizarea în general a serviciilor publice.
Punctele care pot fi îmbunătățite țin în special de analiza impactului de reglementare pentru anumite categorii de persoane și asupra anumitor categorii de drepturi și libertăți, dar și de fundamentarea economico-financiară.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Proiectul nu are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, în cadrul prezentei expertizări nu au fost stabilite acte comunitare sau alte standarde internaționale obligatorii care urmau să fie luate în considerare la elaborarea proiectului.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Conform notei de fundamentare anexate la proiect, autorii afirmă că cheltuielile financiare necesare pentru implementarea prevederilor propuse au fost estimate la etapa de promovare de către Cancelaria de Stat a proiectului hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informațional „Acte de stare civilă” (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 956/2022). Conform notei de fundamentare a acestui proiect, dezvoltarea SI „Acte de Stare Civilă” precum și menținerea funcțională pe o perioadă de un an de zile din ziua dării în exploatare a sistemului, se va realiza din contul mijloacelor Proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”. Finanțarea ulterioară a SI ASC se va efectua din veniturile Agenției Servicii Publice, obținute din prestarea serviciilor publice.
Cheltuielile financiare legate de înregistrarea și emiterea actelor de stare civilă este în seama beneficiarilor serviciilor respective, fără a fi estimat volumul de cheltuieli pentru fiecare tip de act în parte. De asemenea, nu este clar dacă aceleași servicii nu ar putea fi prestate cu mai puține cheltuieli, în lipsa unei analize comparative a sistemului utilizat în prezent cu cel care se dorește a fi implementat.
Anumite cheltuieli vor fi suportate de autoritățile abilitate implicate în procedurile privind actele de stare civilă (autorități publice, arhive, misiuni diplomatice, notari).
9. Analiza impactului de reglementare.
Deși formal proiectul nu necesita realizarea unei analize a impactului, fiind lansat în procesul de avizare și consultare înainte de data de 5 iulie 2024, totuși este regretabil faptul că autorii nu au analizat impactul care îl va avea proiectul asupra, de exemplu, protecției drepturilor și libertăților persoanelor ca urmare a prelucrării pe scară largă a datelor lor cu caracter personal.
De asemenea, nu este făcută o analiză privind impactul digitalizării serviciilor de stare civilă asupra persoanelor analfabete digital.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Proiectul este promovat în interesul modernizării serviciilor publice vizând actele de stare civilă și tehnologizării proceselor respective, printre beneficiarii de bază fiind Agenția Serviciilor Publice, abilitată de către stat (Guvern) cu competențe extinse în domeniu.
Promovarea intereselor/beneficiilor nu se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Prin promovarea și aplicarea ulterioară a prevederilor proiectului există riscul să nu fie respectate/să fie încălcate anumite drepturi și libertăți ale persoanelor.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Primul aspect ține de imposibilitatea pentru o persoană de a solicita schimbarea sexului în baza unei declarații pe răspundere proprie, fără a mai fi obligată să prezinte certificate și să suporte intervenții sau investigații medicale.
Cel de al doilea aspect vizează absența a unei analize a protecției datelor cu caracter personal, dat fiind faptul că acest proiect prevede gestionarea pe scară largă de către autorități a unui număr important de astfel de date.
Este de asemenea real pericolul de discriminare indirectă a solicitanților de azil în cazul când ei vor dori să-și înregistreze căsătoria în Republica Moldova.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Nota de fundamentare analizează modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare. De asemenea, un alt proiect de lege privind ajustarea cadrului legislativ conex a fost elaborat și se află în gestiunea Parlamentului (nr.365 din 04.12.2024).
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
1. Scopul esențial declarat al proiectului este modernizarea serviciilor de stare civilă și adaptarea acestor servicii la progresul tehnologic.
2. În procesul de elaborare a proiectului au fost respectate la general cerințele transparenței decizionale și de consultare publică.
3. Mai multe dispoziții din lege acordă Guvernului, prin norme de blanchetă, atribuții discreționare privind prestarea serviciilor de stare civilă, ceea ce permite să conchidem că proiectul promovează nu doar scopul declarat, dar și acumularea de venituri în bugetul de stat și al entităților publice interesate (unul din autorii proiectului este ASP, instituție care va percepe taxele și tarifele pentru serviciile de stare civilă, fiind astfel beneficiarul direct al normelor sus-numite).
4. Este problematică modificarea diferitor termene privind înregistrarea unor fapte sau evenimente de stare civilă, fără nicio motivare și temei, permițând astfel autorităților de a prevedea diferite taxe pentru faptele sau evenimentele înregistrate peste termenul prevăzut.
5. O problemă importantă este respectarea drepturile persoanelor transgen, autorii proiectului refuzând să li se acorde posibilitatea modificării sexului la cerere, fără examene medicale prealabile. Refuzul de a respecta principiile și normele internaționale în acest domeniu nu este fundamentat cu careva argumente solide, ceea ce ne permite să opinăm că unul din scopuri al omisiunii este evitarea criticii din partea persoanelor transfobe.
6. Un aspect care trezește îngrijorări este discriminarea indirectă la care ar putea fi supuși solicitanții de azil, în cazul în care vor dori să înregistreze o căsătorie, deoarece proiectul prevede necesitatea prezentării diferitor acte de identitate și altele, de care aceste persoane pur și simplu nu dispun și pe care nici nu le pot obține, în condiția în care s-au refugiat de persecuția autorităților din țara lor natală.