
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 242/2023 privind Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării și privind modificarea unor acte normative)
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este deputat în Parlament, autor nemijlocit - grup de deputați în Parlament
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
Legea nr. 100/2017, prin art. 23 alin. (1) și (2), prevede că proiectele actelor normative sunt elaborate de către autoritățile publice abilitate să le inițieze, conform programelor și planurilor aprobate în modul stabilit de lege, precum și la solicitarea Parlamentului, a Președintelui Republicii Moldova, a Guvernului sau din inițiativa proprie, în modul stabilit de lege. Subiecții care pot iniția elaborarea proiectelor de acte normative, ar urma s-o facă în limitele competenței și în conformitate cu atribuțiile și domeniul de activitate ale acestora.
Proiectul ține de domeniul securității naționale, care, în virtutea art. 4 lit. k) din Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern, este unul din domeniile de activitate ale Guvernului. Proiectele de genul celui supus expertizei trebuie promovate prin intermediul Guvernului. În așa fel, s-ar asigura transparența în elaborarea și promovarea proiectului, dar și calitatea acestuia.
3. Scopul promovării proiectului
Prin proiect se propune modificarea: Legii nr. 242/2023 privind Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării și modificarea unor acte normative; Legea securității statului nr. 618/1995; Hotărârea Parlamentului, nr. 416/2023 privind aprobarea Concepției de comunicare strategică și contracarare a dezinformării, a acțiunilor de manipulare a informației și a ingerințelor străine pentru anii 2024-2028; Hotărârea Parlamentului nr. 417/2023 privind aprobarea structurii și a efectivului-limită ale Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării.
4. Respectarea transparenței decizionale
Autorul nu a informat publicul referitor la inițierea elaborării deciziei. În așa fel, au fost ignorate prevederile art. 8 lit. a) și art. 9 din Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional.
În ceea ce privește punerea la dispoziția părților interesate a proiectului, etapa a fost asigurată prin publicarea proiectului și materialelor aferente pe pagina web a Parlamentului. Astfel, au fost respectate art. 8 lit. b) și art. 10 din Legea nr. 239/2008.
Cu referire la consultarea părților interesate, pe pagina web a Parlamentului a fost publicat anunțul privind consultarea proiectului. Termenul fixat pentru prezentarea recomandărilor este de 9 zile lucrătoare, ceea ce constituie un termen mai restrâns decât cel prevăzut de pct. 7.2. din Platforma de dialog și participare civică la procesul decizional al Parlamentului, aprobată prin Hotărârea Parlamentului nr. 149/2023 (15 zile lucrătoare), dar și decât cel prevăzut de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 239/2008 (10 zile lucrătoare).
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei de fundamentare
Structura notei de fundamentare corespunde structurii stabilite de Anexa nr. 1 la Legea nr. 100/2017. Autorul omite să completeze unele compartimente, în pofida argumentelor pe care, tot el, le reține în justificarea proiectului. Cu titlu de exemplu, autorul refuză să se expună asupra impactului social al proiectului, deși susține, de o manieră declarativă, că proiectul va avea ca beneficii: asigurarea integrității spațiului informațional și reducerea vulnerabilității la manipulare și propagandă; asigurarea accesului la informații verifice și clare, în special în situații de criză; consolidarea încrederii în instituțiile statului prin comunicare strategică transparentă și unitară; sprijinirea rezilienței sociale și a educației informaționale prin campanii și mesaje publice coordonate; reducerea polarizării sociale generate de campaniile de dezinformare sau acțiunile de manipulare a informațiilor și ingerințelor străine.
6. Suficienţa argumentării.
În pofida volumului notei de fundamentare, aceasta nu este argumentată suficient. Contrar exigențelor din notele de la Anexa nr. 1 a Legii nr. 100/2017, nota de fundamentare nu conține o descriere clară a obiectivelor urmărite prin adoptarea actului normativ. Nu este clară nici legătură acestora cu situația și problemele abordate. De fapt, nota de fundamentare nu conține decât constatări generale și abstracte, neoferind vreo analiză a situației și problemelor. Nici obiectivele, nici rezultatele scontate nu sunt expuse în mod măsurabil, realist, cuantificat și fixat în timp.
Până la urmă, rămâne neclar motivul pentru care este revăzut locul Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării prin transferul acestuia de sub control parlamentar în subordinea Președintelui Republicii Moldova. Or, în cazul în care Centrul, în aproape doi ani de la înființare, nu a reușit să devină funcțional, singurul motiv al eșecului ar fi lipsa de necesitate/utilitate a acestuia.
7. Compatibilitatea cu legislaţia Uniunii Europene şi alte standarde internaţionale.
Nota de fundamentare conține referințe la anumite standarde internaționale, inclusiv legislația UE.
8. Fundamentarea financiară.
Proiectul nu este fundamentat financiar, invocându-se că implementarea proiectului nu ar necesita alocări suplimentare de la bugetul de stat.
9. Analiza impactului de reglementare.
Nota de fundamentare ar trebui să conțină impactul de reglementare.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Proiectul conține prevederi care promovează, fără vreo justificare legitimă, interese/beneficii. Ne referim la revizuirea locului Centrului prin transferul acestuia de sub controlul parlamentar în subordinea Președintelui Republicii Moldova. În acest sens, a se vedea obiecțiile și recomandările reținute în Analiza detaliată a prevederilor.
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Promovarea proiectului ar putea genera, fără a respecta interesul public, prejudicii. Proiectul conține prevederi vulnerabile din perspectiva respectării drepturilor omului. În acest sens, a se vedea obiecțiile și recomandările reținute în Analiza detaliată a prevederilor.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Așa cum am menționat mai sus, proiectul este vulnerabil din perspectiva respectării drepturilor omului. În acest sens, a se vedea obiecțiile și recomandările reținute în Analiza detaliată a prevederilor.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Proiectul conține prevederi incompatibile cu cadrul normativ național, inclusiv Constituția Republicii Moldova. În acest sens, a se vedea obiecțiile și recomandările reținute în Analiza detaliată a prevederilor.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Prin proiect se propune modificarea: Legii nr. 242/2023 privind Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării și privind modificarea unor acte normative; Legii securității statului nr. 618/1995; Hotărârii Parlamentului, nr. 416/2023 privind aprobarea Concepției de comunicare strategică și contracarare a dezinformării, a acțiunilor de manipulare a informației și a ingerințelor străine pentru anii 2024-2028; Hotărârii Parlamentului nr. 417/2023 privind aprobarea structurii și a efectivului-limită ale Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării.
Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, prin art. 23 alin. (1) și (2), prevede că proiectele actelor normative sunt elaborate de către autoritățile publice abilitate să le inițieze, conform programelor și planurilor aprobate în modul stabilit de lege, precum și la solicitarea Parlamentului, a Președintelui Republicii Moldova, a Guvernului sau din inițiativa proprie, în modul stabilit de lege. Subiecții care pot iniția elaborarea proiectelor de acte normative, ar urma s-o facă în limitele competenței și în conformitate cu atribuțiile și domeniul de activitate ale acestora. Proiectul ține de domeniul securității naționale, care, în virtutea art. 4 lit. k) din Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern, este unul din domeniile de activitate ale Guvernului. Proiectele de genul celui supus expertizei trebuie promovate nu prin intermediul deputaților, ci prin intermediul Guvernului. În așa fel, s-ar asigura transparența în elaborarea și promovarea proiectului, dar și calitatea acestuia.
Autorul nu a informat publicul referitor la inițierea elaborării deciziei. În așa fel, au fost ignorate prevederile art. 8 lit. a) și art. 9 din Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional. La fel, este de reținut că termenul fixat pentru prezentarea recomandărilor este mai mic decât cel prevăzut de pct. 7.2. din Platforma de dialog și participare civică la procesul decizional al Parlamentului, aprobată prin Hotărârea Parlamentului nr. 149/2023, dar și decât cel prevăzut de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 239/2008.
Structura notei de fundamentare corespunde structurii stabilite de Anexa nr. 1 la Legea nr. 100/2017, însă autorul omite să completeze unele compartimente, în pofida argumentelor pe care, tot el, le reține în justificarea proiectului. Cu titlu de exemplu, autorul refuză să se expună asupra impactului social al proiectului, deși susține, de o manieră declarativă, că proiectul va avea ca beneficii: asigurarea integrității spațiului informațional și reducerea vulnerabilității la manipulare și propagandă; asigurarea accesului la informații verifice și clare, în special în situații de criză; consolidarea încrederii în instituțiile statului prin comunicare strategică transparentă și unitară; sprijinirea rezilienței sociale și a educației informaționale prin campanii și mesaje publice coordonate; reducerea polarizării sociale generate de campaniile de dezinformare sau acțiunile de manipulare a informațiilor și ingerințelor străine.
În pofida volumului notei de fundamentare, aceasta nu este argumentată suficient. Contrar exigențelor din notele de la Anexa nr. 1 a Legii nr. 100/2017, nota de fundamentare nu conține o descriere clară a obiectivelor urmărite prin adoptarea actului normativ. Nu este clară nici legătură acestora cu situația și problemele abordate. De fapt, nota de fundamentare nu conține decât constatări generale și abstracte, neoferind vreo analiză a situației și problemelor. Nici obiectivele, nici rezultatele scontate nu sunt expuse în mod măsurabil, realist, cuantificat și fixat în timp. Până la urmă, rămâne neclar motivul pentru care este revăzut locul Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării prin transferul acestuia de sub control parlamentar în subordinea Președintelui Republicii Moldova. Or, în cazul în care Centrul, în aproape doi ani de la înființare, nu a reușit să devină funcțional, singurul motiv al eșecului ar fi lipsa de necesitate/utilitate a acestuia.
Proiectul conține prevederi care promovează, fără vreo justificare legitimă, interese/beneficii. Ne referim la revizuirea locului Centrului prin transferul acestuia de sub controlul parlamentar în subordinea Președintelui Republicii Moldova.
Promovarea proiectului ar putea genera, fără a respecta interesul public, prejudicii. Proiectul conține prevederi vulnerabile din perspectiva respectării drepturilor omului. Ne referim, în special, la delegarea Centrului a competenței de a stabili mecanismul privind protecția, gestionarea și acordarea accesului la informațiile de securitate sensibile.
Totodată, proiectul conține prevederi incompatibile cu cadrul normativ, inclusiv Constituția Republicii Moldova.
În general, proiectul necesită o revizuire esențială. Prevederile proiectului, în buna parte, nu corespunde exigențelor tehnicii legislative, fiind identificate multiple elemente de coruptibilitate și vulnerabilitate. Raportul conține o analiză detaliată a prevederilor, fiind specificate obiecțiile și recomandările reținute în privința acestora.