
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege pentru modificarea unor acte normative (pe aspecte ce țin de redresare și rezoluție bancară)
Înregistrat cu nr. 287
din: 05/09/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este Guvernul, autor nemijlocit - Banca Națională a Moldovei
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Obiectul legii de modificare a cadrului legal pe aspecte ce țin de rezoluțiunea bancară, vine să modifice norme cuprinse în:
- Legea Nr. 232 din 03.10.2016 privind redresarea și rezoluția băncilor
- Legea Nr. 550 din 21.07.1995 cu privire la lichidarea băncilor
- Legea Nr. 139 din 15.06.2012 cu privire la ajutorul de stat
- Legea Nr. 202 din 06.10.2017 privind activitatea băncilor
Scopul proiectului indicat în Nota informativă (Nota de fundamentare), este de armonizare a legislației naționale cu legislația Uniunii Europene (Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului) și Directiva (UE) 2019/879 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019 de modificare a Directivei 2014/59/UE în ceea ce privește capacitatea de absorbție a pierderilor și de recapitalizare a instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și a Directivei 98/26/CE).
De asemenea, conform autorului, necesitatea elaborării proiectului a reieșit din angajamentele asumate de Republica Moldova față de Fondul Monetar Internațional în cadrul Memorandumului cu privire la politicile economice si financiare din 30 noiembrie 2021 și Memorandumul cu privire la politicile economice și financiare din 04 aprilie 2023, privind revizuirea Legii nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor.
În special, se are în vedere actualizarea prevederilor aferente „cerinței minime de fonduri proprii și datorii eligibile” (cerințe MREL- Minimum Requirement for own funds and Eligible Liabilities), care are drept obiectiv garantarea faptului că băncile au o capacitate suficientă de absorbție a pierderilor și de recapitalizare.
De asemenea, proiectul are menirea de a reglementa condițiile de finanțare în cadrul aplicării instrumentelor de rezoluție precum și de a ajusta prevederile care au fost identificate ca fiind necesare pentru aplicarea competențelor de rezoluție.
4. Respectarea transparenței decizionale
Potrivit art. 8 din Legea Nr. 239 din 13.11.2008 privind transparenţa în procesul decizional, etapele principale ale asigurării transparenței procesului de elaborare a deciziilor sînt:
a) informarea publicului referitor la inițierea elaborării deciziei;
b) punerea la dispoziția părților interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;
c) consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate;
d) examinarea recomandărilor cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate în procesul de elaborare a proiectelor de decizii;
e) informarea publicului referitor la deciziile adoptate.
Ministerul Finanțelor a publicat anunțul privind inițierea Proiectului de lege supus expertizării pe portalul particip.gov.md la data de 04.07.2023.
Termenul de prezentare a avizelor/propunerilor la proiectele de decizii, potrivit art. 12 alin. (2) al Legii 239/2008 este de cel puțin 10 zile lucrătoare.
Proiectul a fost publicat pe portalul particip.gov.md la data de 17.10.2023, cu termen limită de prezentare a avizelor/propunerilor pînă pe 30.10.2023, adică au fost acordate mai puțin de 10 zile lucrătoare.
Dată fiind importanța proiectului, precum și gradul ridicat de complexitate al acestuia, considerăm, că termenul acordat a fost nejustificat prea scurt.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Structura Notei informative, la data publicării acestuia pentru consultații publice pe portalul particip.gov.md, corespunde Anexei nr. 1 la Legea 100/2017 privind actele normative, în forma valabilă la data întocmirii acesteia, adică octombrie 2023. Întrucât proiectul de lege a fost înaintat în Parlament la data de 05 septembrie 2024, respectiv după modificările operate în Legea 100/2017 privind actele normative, Nota informativă a fost redenumită în Notă de fundamentare, fiind păstrată structura veche a Notei. Astfel, Nota de fundamentare, înregistrată în Parlament împreună cu proiectul legii de modificare, fiind pe structura veche, nu cuprinde analiza și argumentarea impacturilor, nu descrie situația actuală și problemele care impun intervenția, inclusiv a cadrului normativ aplicabil și a deficiențelor/lacunelor normative, nu cuprinde măsurile normative necesare pentru transpunerea sau implementarea actelor juridice ale UE în legislația națională, nu cuprinde modul de incorporare a actului în cadrul normativ existent și nici măsurile necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ - ceea ce contravine art. 30 din Legea 100/2017 privind actele normative.
6. Suficienţa argumentării.
Conform Cap. 2 din Nota de fundamentare, elaborarea și promovarea proiectului vin în vederea îndeplinirii de către Republica Moldova a angajamentului față de Fondul Monetar Internațional în cadrul Memorandumului cu privire la politicile economice si financiare din 30 noiembrie 2021, cu modificările ulterioare, și anume pct. 21 din memorandumul cu privire la politicile economice și financiare din 04 aprilie 2023.
În continuare, la Cap. 4 din Notă, fiind enumerate modificările de bază incluse în Proiect, sunt unele descrieri lapidare privind efectul scontat al modificărilor propuse.
Considerăm, că argumentarea unui proiect de act normativ doar prin executarea unei obligațiuni asumate față de o structură internațională, sau de aliniere la reglementările europene ca fiind insuficientă, nefiind clar nici efortul ce urmează a fi depus de autoritățile publice în vederea implementării, nici impactul asupra entităților reglementate sau a sistemului financiar bancar în sine.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Proiectul de lege are ca scop armonizarea legislației naționale la prevederile Directivei 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții.
Prin urmare, proiectul conține referințe relevante la acquis-ul comunitar. De asemenea, atașat proiectului este și tabelul concordanță cu Directiva sus-menționată, în conformitate cu prevederile art. 3, 31 și 40 din Legea 100/2017 cu privire la actele normative.
Referințele la standarde internaționale proiectul nu conține.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Nota informativă (de fundamentare) nu conține justificarea financiar-economică a prevederilor proiectului.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
În urma examinării proiectului, nu a fost identificată promovarea intereselor sau beneficiilor de grup sau particulare.
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
În urma operării modificărilor prin aprobarea proiectului de lege examinat, nu se întrevăd premise de prejudiciere a vreunor categorii de persoane.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
În urma examinării proiectului, nu au fost constatate vulnerabilități care, la aplicare, să poată genera sau favoriza limitarea, încălcarea sau ignorarea drepturilor omului.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Proiectul este compatibil cu prevederile cadrului normativ național, având menirea ajustării parțiale ale cadrului legal aferent redresării și rezoluțiunii bancare la prevederile directivei europene relevante.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Ca urmare a examinării proiectului de lege de modificare a cadrului legal pe aspecte ce țin de rezoluțiunea bancară, atât din perspectiva procedurii de elaborare cît pe fond, se întrevăd următoarele concluzii:
a) Modificările propuse sunt importante pentru sistemul bancar al Republicii Moldova, aducând modificări semnificative cadrului legal, în special:
• Introduce unii termeni precum "datorii eligibile" și "cerința de amortizor combinat", care permit o mai bună înțelegere a cerințelor de capital ale băncilor, precum și se precizează criteriile pentru a determina dacă anumite depozite sau datorii pot fi incluse în calculul acestor cerințe.
• Banca Națională a Moldovei capătă atribuții suplimentare, cum ar fi posibilitatea de a restricționa distribuirea de profituri ale băncilor în anumite condiții, precum și de a interveni în contractele bancare în caz de rezoluție.
• Proiectul impune băncilor obligația de a menține un nivel adecvat de capital și introduce noi cerințe privind recunoașterea contractuală a unor instrumente financiare în contextul rezoluției.
• Proiectul prevede posibilitatea ca BNM să colaboreze cu autoritățile din alte țări pentru a facilita schimbul de informații și coordonarea acțiunilor în cazul rezoluției băncilor transfrontaliere.
În esență, acest proiect de lege urmărește să mărească reziliența sistemului bancar prin consolidarea cerințelor de capital și a puterilor de intervenție ale BNM, să protejeze deponenții și creditorii oferind BNM instrumente mai eficiente, pentru a gestiona situațiile de criză și a minimiza impactul asupra economiei, precum și aduce legislația națională în acord cu standardele internaționale prin adoptarea unor practici și terminologii utilizate pe scară largă în domeniul rezoluției bancare.
b) Dată fiind importanța proiectului pentru sistemul financiar-bancar al țării, este necesar ca instituțiile abilitate (BNM, CNPF, Guvernul), să aibă o viziune comună și mai largă, precum și o colaborare mai strânsă în ceea ce ține de ajustarea cadrului legal conform angajamentelor asumate de Republica Moldova în sectorul financiar, atât față de anumite structuri internaționale cum ar fi Fondul Monetar Internațional, cât și față de Uniunea Europeană.
De asemenea, se impune o transparență sporită, în special o consultare mai largă și mai aprofundată a părților interesate chiar în cadrul procesului de inițiere și lucru asupra proiectului de modificare. În speță, termenul acordat pentru consultări a fost foarte mic, chiar sub minimumul de 10 zile prescris de lege, iar multitudinea de propuneri de ajustare a proiectului a dus la necesitatea unor consultări repetate. Astfel, graba și economia de timp preconizată inițial, a dus de fapt la prelungirea perioadei de consultări și de lucru asupra textului proiectului.
c) Fundamentarea necesitării proiectului inclusă în Nota informativă (redactată la faza de consultări inițiale) și apoi în Nota de fundamentare (redactată la prezentare proiectului în Parlament) – este lapidară și insuficientă, nefiind conformă art. 30 din Legea nr. 100/2017 privind actele normative, respectiv nu cuprinde analiza și argumentarea impacturilor, nu descrie situația actuală și problemele care impun intervenția, nu descrie cadrul normativ aplicabil și a deficiențelor/lacunelor normative, nu cuprinde măsurile normative necesare pentru transpunerea sau implementarea actelor juridice ale UE în legislația națională, nu cuprinde modul de incorporare a actului în cadrul normativ existent și nici măsurile necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ.
d) În fond, deși a fost elaborat cu sprijinul experților internaționali, și a fost supus unor consultărilor repetate, proiectul încă cuprinde anumite formulări ambigue, lacune de drept și omisiuni inclusiv pe chestiuni sensibile, cum ar fi lipsa conflictului de interese pentru administratorii temporari și administratorii speciali ai băncilor în dificultate sau obligarea instituțiilor abilitate (BNM, CNPF, Guvernul), să elaboreze și să adopte norme interne de implementare (detalii în analiza de fond a proiectului).
e) În final, nu este clar de ce Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 nu a fost transpusă integral, în condițiile în care modificările cele mai importante din Proiect urmează să intre în vigoare la 01.01.2030.