Comunicat de presă la proiectul Legii cu privire la acreditarea prestatorilor de servicii sociale

5

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) a
efectuat expertiza coruptibilității proiectului de Lege cu privire la
acreditarea prestatorilor de servicii sociale.

Autor nemijlocit al proiectului Legii este Ministerul
Muncii, Protecției Sociale și Familiei .

Potrivit Notei informative proiectul de lege a fost
elaborat în scopul îndeplinirii obligațiilor naționale și internaționale asumate
de către Republica Moldova,
realizării prevederilor Programului de activitate al Guvernului „Integrare
Europeana: Libertate, Democrație, Bunăstare” 2009-2013, Legii asistenței
sociale nr. 547 din 25.12.2003, Legii privind serviciile sociale nr. 123 din 18.06.2010,
Programului național privind crearea sistemului integrat de servicii sociale pe
anii 2008-2012, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1512 din 31 decembrie
2008, Strategiei și Planului național de acțiuni privind reforma sistemului
rezidențial de îngrijire a copilului pentru anii 2007-2012, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.784 din 9 iulie 2007 a fost elaborat proiectul Legii
privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale. Totodată, elaborarea
proiectului Legii privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale a fost determinată
de necesitatea creării și funcționarii sistemului național de acreditare a
prestatorilor de servicii sociale, precum și de importanța asigurării calității
serviciilor sociale acordate beneficiarilor.

În concluziile raportului de expertiză s-a arătat că
proiectul de lege este unul necesar și actual. Totuși, în opinia CAPC, la
adoptarea acestuia urmează să se țină cont de următoarele sugestii:

1. Argumentarea este insuficientă pentru scopurile proiectului, ținînd cont de
perioada de elaborare a proiectului de lege și dezbaterile care au avut loc pe
marginea acestui proiect de lege.
2. Proiectul de lege este insuficient fundamentat din punct de vedere
economico-financiar, chiar dacă anexa proiectului de lege oferă o claritate
financiară cu referință la cheltuielile ce urmează a fi suportate de buget ca
urmare a aplicării legii în practică.
3. Existența unor elemente de coruptibilitate crește riscul de apariție a
dificultăților în aplicare și a divergenților între subiecții vizați de acest
proiect de lege.
4. Proiectul de lege nu oferă o grilă a taxelor pentru evaluarea calității
serviciilor care este prevăzută de proiectul de lege în art.19 lit.c).
5. Este important să se țină cont de deficiențele existente în sistemul de
prestare a serviciilor de sănătate, avînd ca model de funcționare prestarea
serviciilor de sănătate, pentru a nu permite repetarea greșelilor din sistemul
de prestare a serviciilor sociale.

Raportul complet al
expertizei poate fi vizualizat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-487.html

Această expertiză a fost realizată în
cadrul implementării proiectului "Expertiza coruptibilității proiectelor
actelor normative și legislative etapa V", care este susținut
financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză
pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională.