Comunicat de presă la proiectul Legii cu privire la programul de finanțare socială a locuințelor

3

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a efectuat
expertiza proiectului Legii cu privire la programul de finanțare socială a
locuințelor din perspectiva drepturilor omului.

Autor al proiectului de Lege este un grup de deputați în
Parlament.

Potrivit notei informative,
scopul proiectului de lege este de a crea un sistem de creditare socială a
populației pentru îmbunătățirea condițiilor de trai în condiții avantajoase și
pe termen lung, propunîndu-se finanțarea prin intermediul creditelor bancare a
proiectelor de construcție, reparație capitală și achiziționare a spațiului
locativ.

Nota informativă a
proiectului de act legislativ supus expertizei conține o argumentare suficientă
a promovării proiectului și fundamentare economico-financiară satisfăcătoare,
inclusiv analiza produsului intern brut, a rolului investițiilor în fondul locativ,
a surselor de finanțare principală a creditelor bancare în Republica Moldova,
situația actuală referitor la creditele acordate de bănci pentru imobile.
Pornind de la prevederile cuprinse în proiect, Banca Națională a Moldovei va
acorda băncilor licențiate credite pe termen lung pînă la 1,5 miliarde lei,
însă fundamentarea economico-financiară nu conține sursele de proveniență a
acestei sume de bani. Totodată, nu se cunoaște dacă BNM are posibilitatea de a
acorda 1,5 miliarde lei băncilor pentru programul de creditare socială a
locuințelor (la dosarul de însoțire a proiectului nu există avizul BNM asupra
prevederilor acestui proiect de lege).

Proiectul asigură respectarea principiului transparenței,
iar cît privește principiile participării și responsabilizării respectarea
acestora este asigurată insuficient.

Proiectul/actul normativ este conform legislației
corelative, standardelor internaționale și este parțial conform Constituției.
Prevederile din proiect dezvoltă normele constituționale cuprinse în 47
alin.(1) din Constituția Republicii Moldova, ce se referă la asigurarea
persoanelor cu locuințe, ori statul este obligat să ia măsuri pentru ca orice
om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea și bunăstarea,
lui și familiei lui. Totuși, unele reglementări din proiect ar putea fi
contrare prevederilor constituționale ce se referă la principiul egalității
cetățenilor în fața legii și interzicerea discriminării de orice natură.

Referitor la domeniul reglementat de prezentul proiect de
lege, jurisprudența Curții Constituționale nu cunoaște exemple de norme legale
care să fi fost declarate neconstituționale.

Nu au fost identificate careva cauze, ce au făcut obiectul sesizării la CtEDO,
referitor la drepturile și raporturile reglementate de prezentul proiect de
lege și nici Convenția Europeană pentru Drepturile Omului nu protejează
explicit asemenea drepturi.

Totuși, unele reglementări din proiect ar putea fi contrare jurisprudenței
CtEDO ce se referă la interzicerea discriminării de orice natură (art.14 din
Convenție și art.1 din Protocolul nr.12 al CEDO).

Realizarea prevederilor cuprinse în proiectul de lege vor avea un impact
pozitiv asupra populației, întrucît vor avea acces la credite avantajoase
pentru locuințe, ceea ce în final le va îmbunătăți nivelul de trai. Or, dreptul
la o viață demnă tuturor celor care nu dispun de resurse suficiente este
garantat de Constituția Republicii Moldova și Instrumentele internaționale ce
apără drepturile omului.

Proiectul de lege nu reglementează aspectul gender. Nu au fost depistate norme
care ar discrimina sau limita drepturile, libertățile și șansele femeilor în
raport cu bărbații.

Raportul complet al Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției poate fi
accesat pe adresa:
https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-583.html 

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza vulnerabilității proiectelor de acte normative prin prisma
drepturilor omului”, susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din
Suedia.