Comunicat de presă privind rezultatele monitorizării în 2013 a sistemului de petiționare în Autoritățile Publice Centrale (APC)

6

În 2013 Centrul
de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC), cu suportul financiar al Fundației
Soros – Moldova, a continuat monitorizarea sistemului de petiționare în APC.

 

În procesul monitorizării a fost utilizat un ansamblu sistematizat de indicatori, determinat de specificul sistemului de petiționare  și conținutul actelor normative relevante. Indicatorii
și sursele utilizate în procesul monitorizării au fost cercetate prin metoda
solicitării informațiilor de la autoritățile publice; confruntării
informațiilor din diferite surse; verificarea informației de pe site-urile APC;
tehnica „Petiționarul misterios”.

 

Existența unui
sistem de petiționare eficient constituie una din modalitățile de prevenire a
actelor de corupție, aigurînd o comunicare permanentă dintre autoritățile
publice și cetățeni, prin intermediul căreia autoritățile publice sunt
informate despre abuzurile propriilor agenți, în acest fel, statul avînd
posibilitatea să ajusteze propriile politici/acțiuni necesităților/doleanțelor
cetățenilor.

 

Actualmente,
existența în cadrul APC a sistemelor computerizate de evidență a petițiilor a
devenit o necesitate, întrucît acestea, pe de o parte, sporesc eficacitatea și
flexibilitatea activității APC, iar pe de altă parte, crează condiții pentru
analiza operativă a problemelor cetățenilor și a proceselor manageriale, în același
timp asigurînd o vastă experiență de lucru în condiții noi ale circuitului
documentelor electronice.

 

Cu toate
acestea, din cele 20 de autorități publice centrale monitorizate, s-au dotat cu
un sistem computerizat de gestionare a petițiilor/reclamațiilor/sesizărilor/adresărilor
cetățenilor 15 APC (ME; MF; MJ; MAI; MAEIE; MA; MAIA; MTID; MMPSF; MTIC; MTS;
CNA; IFPS; ARFC și SV),  3 APC (MDRC;
MED; MC) au evitat să comunice despre existența unui astfel de sistem. Potrivit
informației primite de la MS, în cadrul acestei instituții nu există un sistem
computerizat de ținere a petițiilor, deși în 2012, potrivit informației primite
de la același minister, în 2012 un astfel de sistem computerizat exista.  În MM petițiile sînt înregistrate într-un
registru completat manual, cusut și numerotat.

 

O informație
deplină și explicită privind modalitatea de funcționare a sistemului de
petiționare, cu trimiterile de rigoare la actele normative pertinente, inclusiv
procedura de depunere a petițiilor, poate fi vizualizată pe paginile web a 11
APC (ME; MJ; MA; MC; MMPSF; MTIC; MTS; ARFC; CNA; IFPS; SV).  De asemenea, majoritatea paginilor oficiale
ale autorităților supuse monitorizării oferă posibilitatea de a depune petiții
în regim on-line, cu excepția MF, MAEIE, MM, MED și MMPSF.

 

În toate APC
există un orar al audienței cetățenilor, acesta fiind postat și pe paginile
oficiale ale APC (cu excepția MJ). Cu toate acestea, în 11 APC (MF; MAI; MAEIE;
MDRC; MED; MS; MTIC; MTS; ARFC; CNA; IFPS) orarele stabilite nu corespund
exigențelor prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.689 din 13.11.2009 cu
privire la organizarea audienței cetățenilor. Principalele deficiențe în
implementarea efectivă a acestei hotărîri de Guvern sunt următoarele: numărul
zilelor de primire este diminuat, în orar nu este inclusă toată conducerea
APC,  zilele de audiență stabilite sunt
altele decît cele prevăzute de Guvern.

 

Un număr
semnificativ de instituții, supuse monitorizării în anul 2013 (MF; MDRC; MM;
MED; MS; ARFC; IFPS; SV) au ingnorat prevederile cadrului legal și au evitat să
furnizeze informații de interes public referitor la o serie de întrebări
concrete adresate în conformitate cu Legea privind accesul la informație și nu
au dat curs fie primei, fie celei de-a doua solicitări de informații din partea
societății civile. Totodată, MJ, MAI, MED, MC, MMPSF, MS, ARFC și CNA, deși au
furnizat informațiile solicitate, au evitat să răspundă la o serie de întrebări
înaintate fără a oferi vreo explicație în acest sens.

 

Deși monitorizarea
APC în anul 2013 a permis constatarea existenței în majoritatea autorităților a
unui sistem computerizat de evidență a petițiilor, doar în MS, IFPS și SV
datele statistice prezentate de acestea corelează atît pe semestre, cît și
între ele. Unele autorități (MF; MJ; MDRC; MTID; MM; MED; MMPSF; MTIC; MTS;
ARFC; CNA și SV) nu asigură un control riguros asupra examinării în termen a
petițiilor, precum și monitorizarea minuțioasă a examinării petițiilor
persoanelor fizice și juridice în cadrul instituției respective, fapt confirmat
prin existența unui număr mare de petiții cu termenul de examinare depășit. Cu
toate că  au fost înregistrate cazuri de
depășire a termenului de examinare a petițiilor, în top aflîndu-se MMPSF cu 466
petiții examinate cu depășirea termenului și MJ cu 138, pe parcursul anului
2013, doar în MTS au existat funcționari sancționați pentru încălcarea
legislației cu privire la petiționare.

 

Pe parcursul
anului 2013, în toate APC monitorizate, cu excepția MED, au fost înregistrate
petiții adresate repetat autorităților, lideri la acest capitol fiind: CNA cu
284 petiții adresate repetat, MAI cu 202 și MJ cu 131, ceea ce indică asupra
atitudinii superficiale manifestate de către funcționarii responsabili de
lucrul cu petițiile la examinarea problemele abordate de către cetățeni.

 

În perioada de
referință, în 12 APC (MF; MJ; MAI; MAEIE; MA; MAIA; MTID; MC; MTS; CNA; IFPS și
SV) au existat hotărîri judecătorești definitive și irevocabile, prin care
instituțiile au fost obligate să achite anumite plăți, în temeiul Legii
contenciosului administrativ. Acest fapt ne demonstrează că, autoritățile
publice admit abuzuri și/sau excese de putere, iar persoanele care se consideră
vătămate într-un drept al său, recunoscut de lege, de către o autoritate
publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal
a unei cereri, apelează la instanța de contencios administrativ pentru a-și
valorifica drepturile sale și a solicita despăgubiri.

 

Doar în 5
instituții publice (MA; MAIA; MED; MMPSF; MS) din cele 20 monitorizate există
un raport privind modul de examinare a petițiilor. Deși unele APC (ME; MF;
MAEIE; MDRC; MC; IFPS; SV) informează despre existența în cadrul instituției a
raportului privind modul de examinare a petițiilor și organizare a audiențelor,
acestea nu au fost prezentate. Mai mult, o astfel de informație nu poate fi
accesată nici pe paginile web ale acestor instituții, doar MA plasînd raportul
respectiv pe pagina sa oficială. Șase autorități publice (MJ; MTID; MM; MTIC; MTS; CNA) au indicat expres că
nu elaborat rapoarte, iar MAI și ARFC au evitat să informeze despre
existența/inexistența unor astfel de rapoarte. Astfel, APC menționate încalcă
prevederile pct. 2 al Hotărîrii Guvernului nr. 689 din 13.11.2009 potrivit
cărora conducătorii ministerelor și altor autorități administrative centrale
trebuie să țină la un control strict evidența și examinarea petițiilor, precum
și respectarea programului de audiență și vor lua sistematic în dezbatere
rezultatele examinării petițiilor și primirii cetățenilor în audiență,
prezentînd Guvernului informația anuală, pînă la 20 ianuarie a anului ce
urmează după anul gestionar.

 

Aplicarea pe parcursul anului 2013 a tehnicii ”Petiționarul
misterios” a permis următoarele constatări: din 20 de APC supuse procesului de
monitorizare doar 6 (ME; MAI; MTID; MTS; ARFC și IFPS) au dat curs
solicitărilor petiționarilor. Celelalte autorități (MF; MJ; MAEIE; MA; MDRC;
MAIA; MM; MED; MC; MMPSF; MS; MTIC; CNA și SV) au ignorat examinarea
petițiilor, petiționarul fiind lezat în drepturile sale prevăzute de legislația
cu privire la petiționare.

 

Pe parcursul
anului 2013 în 5 APC (ME, MF, MA,MS și SV) au avut loc instruiri ale
funcționarilor în domeniul activității cu petițiile.

 

În procesul de monitorizare a sistemului petiționar al
APC au fost depistate unele carențe ale cadrului normativ aplicabil acestui
sistem.

 

Concluzii și recomandări:

În urma analizei
comparative a rezultatelor monitorizării sistemului de petiționare din cadrul
APC pentru anul 2012 și 2013 se atestă o creștere a  numărului de APC (de la 8 la 14),  care s-au dotat cu un sistem computerizat de
gestionare a petițiilor/reclamațiilor/sesizărilor/adresărilor cetățenilor. La
fel, s-a îmbunătățit informarea cetățenilor despre modalitatea de funcționare a
sistemului de petiționare, în majoritatea APC fiind creată oportunitatea de a
depune petiții în regim on-line. Cît privește implementarea efectivă a
legislației cu privire la petiționare, situația rămîne nesatisfăcătoare în
partea ce ține de respectarea termenelor de examinare a petițiilor, nefiind
sancționați funcționarii responsabili. În domeniul instruirii funcționarilor,
la fel, nu s-au înregistrat progrese.

 

Totodată, pe parcursul anului 2013 s-au înregistrat și
unele regrese:

·        în domeniul organizării primirii în audiență a
cetățenilor de către conducerea APC;

·        în domeniul furnizării de informații de interes
public referitor la o serie de întrebări concrete adresate în conformitate cu
Legea privind accesul la informație;

·        cît privește atitudinea APC față de problemele
petiționarilor, de cele mai multe ori petițiile fiind ignorate (această
constatare se bazează pe rezultatele aplicării tehnicii ”Petiționarul
misterios”).

 

Totodată, s-a constatat
că în 2013 în domeniul sistemului de petiționare nu a fost implementată plenar
nici o recomandare formulată în raportul de monitorizare a politicilor
anticorupție în APC pentru anul 2012. Parțial au fost executate recomandarea cu
privire la  plasarea pe paginile web a
APC a informațiilor exhaustive privind modalitatea de depunere a petițiilor
(inclusiv a celor on-line) și a rapoartelor anuale despre rezultatele
examinării și soluționării petițiilor, precum și a organizării audiențelor
petiționarilor și recomandarea cu privire la crearea unor compartimente
speciale pe paginile web ale autorităților, prin care s-ar oferi posibilitatea
expedierii petițiilor electronice.

 

În acest context, au fost formulate următoarele
recomandări:

·        Plasarea pe paginile web a APC a informațiilor
exhaustive privind modalitatea de depunere a petițiilor (inclusiv a celor
on-line) și a rapoartelor anuale despre rezultatele examinării și soluționării
petițiilor, precum și a organizării audiențelor petiționarilor;

·        Crearea unor compartimente speciale pe paginile
web ale autorităților, prin care s-ar oferi posibilitatea expedierii petițiilor
electronice;

·        Revizuirea programului audiențelor conducerii
instituțiilor, precum și a conducătorilor și adjuncților conducătorilor subdiviziunilor
structurale în conformitate cu exigențele prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.
689 din 13.11.2009 cu privire la organizarea audienței cetățenilor;

·        Asigurarea unui control intern riguros în cadrul
APC cu privire la examinarea în termen a petițiilor și organizarea audienței
petiționarilor;

·        Asigurarea instruirii profesionale continue a
personalului implicat în procesul de examinare a petițiilor în vederea formării
unui corp de funcționari publici profesionist, integru și motivat pentru
calitatea activităților desfășurate;

·        Modificarea cadrului legal în domeniul
petiționării, în partea ce ține de: revizuirea termenelor de examinare a
petițiilor; excluderea obligativității de a indica ”domiciliul” la expedierea
petițiilor în formă electronică;  includerea
în proiect a unor norme care ar prevedea mecanisme de supraveghere și control a
activității autorităților publice; stabilirea obligativității instruirii și
perfecționării continue a specialiștilor responsabili de lucrul cu petenții.