Comunicat de presă la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea cu privire la Banca Națională a Moldovei; Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare)

3

Centrul de Analiză și
Prevenire a Corupției (CAPC) a efectuat expertiza coruptibilității proiectului
Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea cu privire la Banca Na
țională a Moldovei; Legea
privind Comisia Na
țională
a Pie
ței Financiare).

 

Autor nemijlocit al proiectului
de Lege este Ministerul Finanțelor.

 

În conformitate cu nota
informativă, proiectul de lege a fost elaborat întru implementarea
recomandărilor Fondului Monetar Interna
țional și ale Băncii Mondiale,
formulate în urma evaluării sistemului financiar al Republicii Moldova în
cadrul programului FSAP, derulat în cursul anului 2014,
și întru eliminarea
incongruen
țelor din legislația națională cu dreptul primar
al Uniunii Europene.

Proiectul de lege instituie interdicția de a aproba, suspenda,
anula, cenzura, amîna sau condi
ționa intrarea în vigoare
a actelor BNM și CNPF,  de a emite opinii
ex-ante asupra actelor acestora sau de a influen
ța în orice alt mod
emiterea actului final al acestor autorită
ți. Proiectul de lege
limitează răspunderea autorită
ților de supraveghere în
domeniul financiar bancar
și nebancar. De asemenea,
proiectul de lege prevede crearea unui Depozitar unic, în calitate de entitate
unică abilitată să exercite opera
țiuni de depozitare a
instrumentelor financiare, de
ținere a registrului deținătorilor de valori
mobiliare ale entită
ților de interes public, de clearing și de decontare a
instrumentelor financiare admise spre tranzac
ționare pe o piață reglementată și/sau un MTF, precum și alte operațiuni inerente activității de depozitar central.

 

Nota informativă a proiectului
de lege nu conține toate elementele unei fundamentări necesare proiectului de
act legislativ, așa cum prevăd cerin
țele legii. Reieșind din importanța proiectului de lege, acesta urma să fie transmis
spre avizare tuturor instituțiilor publice interesate, să fie supus
consultărilor publice cu societatea civilă, pentru formularea recomandărilor,
iar, în final, avizele, sinteza recomandărilor recepționate urmau să fie
anexate la dosarul de însoțire a variantei finale a proiectului de act
legislativ.

La fel, contrar cerințelor legislației, remarcăm lipsa analizei impactului de reglementare, a expertizelor
juridice, economice, financiare, științifice și de alt gen, care au rolul de a
determina ra
ționalitatea adoptării acestui
proiect de de lege, avantajele
și dezavantajele acestuia, consecințele
economico-financiare ce pot surveni în rezultatul adoptării acestui proiect de
lege, etc.

Din
textul proiectului rezultă stabilirea și promovarea expresă a unor
interese/beneficii de grup sau individuale, necorelate/contrare interesului
public general. În spe
ță,
ne referim la normele din proiect privind actele normative emise de BNM
și CNPF, care nu pot fi influențate în nici un mod, precum și privind garanțiile în cazul atragerii la
răspundere a membrilor organelor de conducere
și
ai func
ționarilor BNM și CNPF. Totodată, din textul
proiectului și aplicarea ulterioară a acestuia rezultă prejudicierea
intereselor (drepturilor, libertăților) anumitor categorii de persoane, precum
și prejudicierea interesului
public.

 

Prevederile
proiectului sînt concurente cu alte prevederi ale legislației corelative, cu
prevederile cuprinse în Constitu
țieși cu normele actelor normative
subordonate legilor.

 

Raportul
complet poate fi accesat pe a
dresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-626.html                               

 

 

Centrul de
Analiză și Prevenire a Corupției

 

Această expertiză a fost realizată în cadrul
implementării proiectului „Expertiza coruptibilității proiectelor actelor
normative și legislative”, susținut financiar de MATRA Rule of Law and Good
Governance Programme from Kingdom of the Netherlands.