Comunicat de presă la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea cu privire la conflictul de interese; Legea cu privire la prevenirea și combaterea corupției; Codul penal)

5

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) a
efectuat expertiza coruptibilității proiectului de Lege pentru modificarea
și completarea unor acte
legislative (Legea cu privire la conflictul de interese art.24’1; Legea cu
privire la prevenirea
și
combaterea corup
ției
art.11; Codul penal art.330’2).

Autor al inițiativei legislative este un deputat în
Parlament.

Prin proiectul de Lege se propune introducerea
interdicției pentru persoanele prevăzute la art. 3 din Legea nr. 16/2008 și la
art. 2 din Legea nr. 768 din 02.02.2000 privind statutul alesului local, precum
și pentru soții (soțiile) lor: să înregistreze și/sau să posede conturi,
depozite sau alte proprietăți în băncile străine, pe teritoriul altor state
decît Republica Moldova; să procure și/sau să dețină cu titlu de proprietate
hîrtii de valoare de orice tip, acțiuni sau cote sociale în întreprinderile străine
nerezidente în Republica Moldova. Aceste interdicții urmează să fie
inaplicabile, dacă subiecții menționați sau copiii acestora beneficiază de
tratament medical acordat peste hotarele Republicii Moldova, precum și în
situațiile în care deținerea unui cont bancar în străinătate este necesară în
scopul executării obligațiilor de serviciu. În cazul în care se intră prin
moștenire în proprietatea bunurilor, hîrtiilor de valoare, cotelor sociale în
cadrul întreprinderilor străine, titularii vor fi obligați să-și înstrăineze
acest patrimoniu în termen de 6 luni din momentul acceptării moștenirii. La
începutul activității publice (prin numire, alegere, încheierea contractului
individual de muncă), subiecții vizați, precum și soții (soțiile) acestora, vor
fi obligați să înstrăineze imobilele deținute în străinătate și/sau conturile/depozitele
bancare de peste hotarele Republicii Moldova, hîrtiile de valoare, acțiunile
sau cotele sociale în cadrul întreprinderilor străine nerezidente în Republica
Moldova, în termen de 6 luni de la începerea activității.

Totodată, prin proiect, se propune completarea Codului penal cu un nou articol,
prin care se introduce o nouă componență de infracțiune "Încălcarea
interdicției deținerii conturilor bancare și proprietății în străinătate",
care se va sancționa cu amendă în mărime de la 4000 la 5000 unități
convenționale sau cu închisoare de pînă la 5 ani cu privarea de dreptul de a
exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 5 ani.

Nota informativă la proiect nu conține: o analiză fundamentală
a condițiilor ce au impus elaborarea proiectului, a nivelului de
compatibilitate a normelor propuse cu legislația în vigoare, inclusiv o analiză
a nivelului de compatibilitate cu anumite prevederi constituționale;  referințe la experiențele altor țări, dacă
există țări care dispun de prevederi similare; o analiză fundamentală a
potențialului efect social-economic al proiectului.

Prin eventuala promovare/adoptare a proiectului se va
aduce atingere dreptului la proprietate, garantarea căruia reprezintă un
interes public general. În esență, prin proiect se propun limitări ale
dreptului la proprietate privată, drept garantat prin art. 46 din Constituția
RM.

În concluziile raportului de expertiză s-a arătat că prin
eventuala promovare, adoptare, aplicare a proiectului se va aduce atingere unui
drept garantat și de art. 1 al Protocolului nr. 1 din Convenția europeană
pentru drepturile omului.

Este clară imposibilitatea, în cadrul controlului efectuat de către Comisia
Națională de Integritate, de a obține informații de la autoritățile străine
referitoare la proprietățile din străinătate ale agenților publici, însă
această dificultate ar putea fi remediată prin posibilitățile acordate de
solicitare și verificare a informațiilor referitoare la aceste proprietăți în
cadrul eventualelor urmăriri penale pe cazurile de fals în declarații.

În orice caz, dificultățile întîmpinate de către autorități la controlul
veniturilor și proprietăților, precum și la controlul intereselor personale, nu
pot fi puse pe seama declaranților și membrilor familiilor acestora,
restricționîndu-i în exercițiul unui drept fundamental. Aceste dificultăți pot
fi remediate doar prin sporirea capacităților autorităților în controlul
veniturilor, proprietăților și intereselor personale ale agenților publici,
precum și în urmărirea penală ale infracțiunilor în domeniul vizat.

Raportul complet poate fi accesat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-575.html

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza coruptibilității proiectelor actelor normative și legislative”,
susținut financiar de MATRA Rule of Law and Good Governance Programme from
Kingdom of the Netherlands.