
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege cu privire la Curtea Constituțională
Înregistrat cu nr. 371
din: 11/12/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este Guvernul, autor nemijlocit - Ministerul Justiţiei
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Conform Notei de Fundamentare, printre scopurile proiectului este instituirea unui singur cadru legislativ de organizare și funcționare a Curții Constituționale, obiectiv reflectat într-o serie de documente de politici (Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022-2025, Planul național de acțiuni pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană pe anii 2024-2027 etc.).
De asemenea, s-a urmărit incorporarea unor recomandări privind: - reglementarea unitară a modului de organizare și funcționare a Curții Constituționale, - oferirea unei autonomii mai largi Curții Constițutionale in reglementarea procedurilor interne; - păstrarea garanțiilor judecătorilor și Curtii Constitutionale; - îmbunătățirea unor institute etc.
Suplimentar, se menționează că proiectul a abordat o serie de elemente noi, necesare a fi reglementare în legislația privind Curtea Constituțională (- exercitarea controlului a priori a constituționalității tratatelor internaționale; - consolidarea mecanismului de responsabilizare a judecătorilor Curții Constituționale; - acordarea către Curtea Constituțională a prerogativei de reglementare a aspectelor ce vizează activitatea jurisdicțională; - modificarea conținutului jurământului etc.).
Din analiza generală a textelor de legi în vigoare și a proiectului înaintat se poate distinge și scopul limitării înscrierii de norme procedurale în conținutul legii care va reglementa funcționarea Curții Constituționale.
4. Respectarea transparenței decizionale
Anunțul privind inițierea procesului de elaborare a proiectului de lege a fost publicat pe pagina web la 09.04.2024 (https://justice.gov.md/ro/content/anunt-privind-initierea-procesului-de-elaborare-proiectului-de-lege-cu-privire-la-curtea).
Proiectul de lege a fost publicat și remis spre avizare/coordonare la 30.05.2024 (https://justice.gov.md/ro/content/proiectul-de-lege-cu-privire-la-curtea-constitutionala).
Sinteza obiecțiilor și recomandărilor asupra proiectului a fost plasată pe pagina web la 09.12.2024, când proiectul a fost remis spre examinare Guvernului (https://justice.gov.md/ro/content/examinarea-pentru-aprobare-guvern-proiectului-de-lege-cu-privire-la-curtea-constitutionala).
Notă: Proiectul de lege a fost aprobat de către Guvern la 11.12.2024, fiind înregistrat la Parlament în aceeași zi. Comisia sesizată în fond (Comisia juridică, numiri și imunități) a examinat proiectul în ședința sa din 13.12.2024, tot în aceeași zi de 13 decembrie 2024 proiectul fiind examinat și aprobat de către Parlament în prima lectură. Corespunzător, se poate constata că în cadrul Parlamentului Republicii Moldova nu au fost organizate consultări publice asupra proiectului final de lege, în conformitate cu art.49/1 și art.52 din Regulamentul Parlamentului.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Nota de fundamentare a proiectului nu corespunde întru totul structurii stabilite de anexa Legii 100/2017 (în redacția Legii 49.2024), lipsind compartimentele privind: 1. Analiza impactului de reglementare. 2. Compatibilitatea proiectului actului normativ cu legislația UE. 3. Măsurile necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ. Considerăm că în cuprinsul Notei de Fundamentare este completat eronat compartimentul ”Modul de incorporare a proiectului in sistemul actelor normative in vigoare”, menționându-se că ”Urmare a adoptării proiectului de lege va fi necesară elaborarea și aprobarea de către Curtea Constituțională a regulamentului/regulamentelor de punere in aplicare a legii”, ceea ce constituie o acțiune de implementare ulterioară a reglementărilor, nu de încorporare în cadrul normativ existent. Noul proiect compilează/adaptează prevederile celor două legi organice existente privind funcționarea Curții Constituționale, cu succinte elemente noi, fără a afecta esențial modul existent de constituire, organizare și funcționare a instanței de contencios constituțional.
6. Suficienţa argumentării.
În opinia noastră, argumentarea proiectului de lege este insuficientă, dintr-o serie de considerente, după cum urmează.
1. În primul rând, argumentarea este insuficientă din punct de vedere al omiterii abordării prioritare a unor probleme importante vizând activitatea Curții Constituționale, constând în necesitatea modificării prealabile a unor prevederi ale Constituției Republicii Moldova. Menționăm în acest sens, că Strategia privind asigurarea independenţei şi integrităţii sectorului justiţiei pentru anii 2022–2025 şi Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei privind asigurarea independenţei şi integrităţii sectorului justiţiei pentru anii 2022–2025 (Legea 2011/2021) prevăd că în scopul consolidării rolului Curţii Constituţionale era necesară elaborarea, consultarea și adoptarea pe parcursul anilor 2023-2024 a unor modificări ale Constituției Republicii Moldova referitoare la ”componenţa şi durata mandatului judecătorilor Curţii Constituţionale”. Aceste modificări prealabile erau necesare pentru:
- a stabili un număr impar de judecători (pentru a evita situaţia parităţii votului);
- stabilirea expresă a deținerii unui singur mandat, fără posibilitatea de a fi reînnoit (pentru garantarea independenţei judecătorului constituţional în exercitarea mandatului).
După adoptarea respectivelor modificări constituționale urma să se purceadă la promovarea noii Legi cu privire la Curtea Constituțională, care putea să detalieze mai multe aspecte vizând modul de selectare a judecătorilor Curții, evaluarea prealabilă a acestora și modul de votare cu o majoritate calificată în cadrul autorităților cu drept de desemnare a judecătorilor. Despre necesitatea unor selecții speciale și mai ales despre majorități calificate pentru desemnarea judecătorilor Curții Constituționale este recomandat de avizele și studiile Comisiei de la Veneția (a se vedea în acest sens spre exemplu compartimentul ”4.3.1 Majoritatea calificată pentru alegeri” din ”Compilația de avize, rapoarte și studii ale Comisiei de la Veneția privind justiția constituțională” (https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2022)050-e)).
2. Nici excluderea mai multor reglementări procedurale exprese nu este suficient de argumentată, limitându-se la considerații generale (”oferirea unei autonomii mai largi”, ”cum există în majoritatea statelor”, etc.). Abordarea respectivă nu este precedată de o analiză a prevederilor existente care ar împiedica Curtea Constituțională să-și desfășoare activitatea ”autonom și independent”.
3. Introducerea unor novații, cum ar fi controlul a priori al constituționalității tratatelor internaționale, nu este însoțită de prevederi exhaustive privind subiecții cu drept de sesizare și procedurile speciale care ar fi aplicabile. Tratatele negociate și încheiate în numele Republicii Moldova au o procedură specifică, iar accesul la textele acestora nu este la îndemâna oricui, astfel ca orice subiect prevăzut de Legea cu privire la Curtea Constituțională să poată sesiza neconcordanțele cu prevederile Constituției. Corespunzător, Legea urma să conțină prevederi speciale despre subiecții cu drept de sesizare privind neconstituționalitatea tratatelor (Ministrul Afacerilor Externe, Prim-ministrul, Președintele Republicii Moldova, Președintele Parlamentului/deputații în Parlament), precum și despre procedura de examinare de către Curtea Constituțională a acestui tip de sesizări (fiind o procedură esențialmente nouă). Deoarece nu toți subiecții pot depune anumite tipuri de sesizări, anumite prevederi generale și procedurale speciale ar fi necesare și pentru subiectele legate de: - exercitarea interimatului funcției de Președinte al Republicii Moldova (în caz de suspendare sau imposibilitate a exercitării mandatului de Președinte în exercițiu; - examinarea Constituționalității partidelor politice; - revizuirea Constituției prin inițiativă populară). De notat în acest sens prevederile legislației din România, unde Curtea Constituțională are competențe similare, își aprobă propriile regulamente de funcționare, dar prevederi speciale despre examinarea anumitor tipuri de sesizări sunt incluse expres în Legea privind Curtea Constituțională (art.24-25, 39-41, 42-45 ș.a.).
4. Noua lege nu abordează suficient de clar problema majorității de voturi pentru adoptarea unor hotărâri (acte/hotărâri/decizii/avize/încheieri) ale Curții Constituționale, sintagma ”majoritatea voturilor” fiind interpretată diferit în anumite cazuri:
- pentru alegerea Președintelui Curții Constituționale ar fi suficiente 3 voturi, în cazul că nu toate mandatele de judecător sunt ocupate;
- pentru anumite hotărîri ar fi necesare minim 4 voturi;
- în cazul că sunt completate doar 4 funcții de judecător pot fi luate decizii și cu 2 voturi (paritatea ar presupune că judecătorul este recuzat (art.35 alin.(3); actul contestat este constituțional (art.36 alin.(7) ș.a.).
5. Noul proiect de lege nu a fost expertizat de către Comisia de la Veneția, situație care nu este argumentată în nici un fel de către autori, în condițiile când anterior chiar și anumite modificări minore în legislația privind Curtea Constituțională au fost supuse avizării de către respectivul for juridic pan-european.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Nota de fundamentare nu conține referințe la legislația comunitară/acte internaționale, dar se face referință la anumite opinii privind justiția constituțională ale Comisiei pentru democrație prin drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneția).
8. Fundamentarea economico-financiară.
Conform Notei de Fundamentare, pentru implementarea proiectului legii cu privire la Curtea Constituțională nu sunt necesare cheltuieli financiare suplimentare.
În același timp, art.20 alin.(5) din proiect conține o normă nouă, privind acordarea indemnizațiilor de concediere judecătorilor Curții Constituționale care ”pleacă onorabil din sistem”, egale cu 50% din salariul mediu lunar înmulțit la numărul de ani lucrați complet în funcția de judecător. Corespunzător, suma pentru un judecător al Curții Constituționale demisionat onorabil la final de mandat ar constitui minim 150 mii lei (raportat la veniturile pentru anul 2023).
Cheltuieli financiare vor fi necesare și în scopul asigurării funcționării cabinetului Președintelui Curții Constituționale, prevederile respective fiind introduse relativ recent în legislație, precum și pentru salarizarea noii funcții de Secretar General adjunct al Curții Constituționale (art.47 alin.(2) din proiectul de lege).
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Prevederile proiectului conțin anumite reglementări care stabilesc/promovează interese și beneficii pentru judecătorii Curții Constituționale, în special referitoare la garanțiile de independență, inamovibilitatea și inviolabilitatea judecătorilor Curții Constituționale, precum și garanțiile sociale ale acestora (salarii, pensii, indemnizații).
În cea mai mare parte, sunt păstrate beneficiile existente în legislație pentru judecătorii Curții Constituționale, acestea fiind printre cele mai înalte din cadrul funcțiilor de demnitate publică, situație care își găsește argumentarea în statutul deosebit al Curții Constituționale, care garantează supremaţia Constituţiei, asigură realizarea principiului separării puterii de stat în putere legislativă, putere executivă şi putere judecătorească şi garantează responsabilitatea statului faţă de cetăţean şi a cetăţeanului faţă de stat.
Suplimentar, sunt reduse considerabil prevederile despre procedura jurisdicțională, asigurând astfel posibilitatea pentru judecătorii Curții de a-și aproba propriile reglementări în domeniu, prin acte interne ale căror prevederi nu pot fi contestate sau anulate de vreo altă instanță națională.
Notă: Prin omiterea includerii unor reglementări speciale vizând modul de selectare a judecătorilor Curții, evaluarea prealabilă a acestora și modul de votare cu o majoritate calificată în cadrul autorităților cu drept de desemnare a judecătorilor se conservează o situație juridică existentă de circa 30 de ani: desemnarea a 4 din cei 6 judecători ai Curții prin discreția absolută a autorităților politico-administrative (Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova), precum și posibilitatea desemnării judecătorilor în funcție pentru un nou mandat. Perpetuarea acestei stări de fapt și de drept a fost adesea criticată, judecătorii astfel desemnați fiind adesea considerați ca ”obedienți” intereselor forțelor politice aflate la guvernare (care i-au desemnat sau urmează să-i desemneze).
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Potențialele prejudicii ar putea fi generate de lipsa în lege a unor prevederi procedurale generale (accesul la actele dosarului, înregistrarea audio-video a ședințelor plenare, protocolarea ședințelor, accesul la interpret, termene de procedură clar stabilite), precum și de modul de impunere a facilitării activității Curții (prezentarea punctelor de vedere, participarea obligatorie la ședințe, executarea hotărilor și adreselor în lipsa sancțiunilor pentru neexecutare etc.).
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
1. Proiectul de lege a fost înaintat cu scopul de implementa anumite prescripții din documente anterioare de politici, procedura de consultare publică inițială a fost respectată. Cu toate acestea, proiectul final este promovat în grabă, pentru a asigura îndeplinirea unor planuri/angajamente, dar în detrimentul abordării conceptuale complexe și al calității reglementărilor.
2. Deși a trecut suficient timp de la adoptarea Strategiei privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022-2025, care a determinat elaborarea noii Legi, autoritățile responsabile nu au îndeplinit sarcina prealabilă/prioritară: elaborarea și adoptarea unor modificări în Constituția Republicii Moldova vizând formarea și activitatea Curții Constituționale.
3. Argumentarea și formularea unor subiecte importante în conținutul noii legi sunt defectuoase, rămân nesoluționate sau abordate superficial probleme persistente de treizeci de ani, încă de la constituirea Curții Constituționale (selectarea și verificarea candidaților la funcția de judecător; termenele de examinare a sesizărilor; modul de votare; asigurarea executării actelor/adreselor Curții etc.).
4. Noul proiect de lege nu a fost expertizat de către Comisia de la Veneția, conform angajamentelor Republicii Moldova și tradițiilor existente deja în practica juridică de colaborare cu acest organism specializat al Consiliului Europei.
5. Anumite prevederi ale proiectului pot fi apreciate ca afectate de elemente de coruptibilitate și necesită revizuire suplimentară.