
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de lege pentru modificarea unor acte normative (îmbunătățirea mecanismului de consultare între autoritățile publice centrale și cele locale)
Înregistrat cu nr. 332
din: 15/11/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este deputat în Parlament, autor nemijlocit - deputat în Parlament
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Scopul principal al proiectului de lege constă în îmbunătățirea mecanismului de consultare între autoritățile publice centrale și cele locale, prin modificarea mai multor acte normative. În acest sens se propun reglementări privind:
- includerea reprezentanților autorităților publice locale sau a asociațiilor acestora în procesul de avizare și elaborare a actelor normative relevante;
- introducerea impactului financiar asupra autorităților locale în nota de fundamentare;
- reglementarea în lege a mecanismului existent – Comisia paritară pentru descentralizare – cu delegarea Guvernului pentru stabilirea aspectelor administrative și operaționale.
4. Respectarea transparenței decizionale
La nivel de Parlament au fost respectate cerințele legale de transparență. Proiectul de lege este disponibil pe pagina web, garantînd accesul părților interesate pentru a formula și expedia sugestii sau observații în legătură cu conținutul acestuia. Inițiativa legislativă nu a fost examinată în ședința plenară a Parlamentului. Nu există informații disponibile cu privire la organizarea unor consultări publice de către comisia parlamentară responsabilă și nici nu este publicată o sinteză a recomandărilor pe web în cazul in care comisia a organizat astfel de consultări publice.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Din analiza efectuată, constatăm că nota de fundamentare respectă structura prevăzută de Legea nr.100/2017 și include toate secțiunile prevăzute de aceasta.
6. Suficienţa argumentării.
Argumentele prezentate de autor în nota de fundamentare justifică necesitatea elaborării proiectului, iar conținutul acestuia este în concordanță cu scopurile enunțate în nota informativă. Totuși, justificarea se menține, pe alocuri, la un nivel general, lipsind exemple concrete care să evidențieze problemele sistemice întâlnite în practica administrației publice locale.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Proiectul nu are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, însă include referințe relevante la standarde internaționale. În acest sens, proiectul este fundamentat pe Recomandările Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, precum și pe Foaia de parcurs revizuită privind democrația locală și regională. Aceste referințe subliniază angajamentul Republicii Moldova de a îmbunătăți dialogul dintre administrația publică centrală și cea locală, aliniindu-se bunelor practici europene în domeniul guvernării locale.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Autorul proiectului susține că implementarea prevederilor propuse nu va genera cheltuieli financiare suplimentare din bugetul de stat. Analiza prevederilor proiectului indică faptul că implementarea acestuia nu implică necesitatea alocării unor cheltuieli financiare suplimentare.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Analiza proiectului de lege, coroborată cu scopul declarat în nota de fundamentare, indică faptul că acesta urmărește, în principal, promovarea interesului public general. Prevederile propuse vizează consolidarea rolului autorităților publice locale în procesul decizional, prin instituirea unor mecanisme clare de consultare și implicare în examinarea proiectelor de acte normative care privesc organizarea și funcționarea administrației publice locale și impactează direct colectivitățile locale.
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Aplicarea actului normativ nu aduce prejudicii, iar promovarea intereselor vizate de proiectul de lege este realizată în conformitate cu principiile interesului public.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Prevederile proiectului de lege nu aduc atingere drepturilor omului, întrucât modificările propuse vizează exclusiv consolidarea mecanismelor de consultare și dialog între autoritățile publice centrale și cele locale. Aceste măsuri respectă principiile fundamentale ale democrației, transparenței și participării, fără a restrânge sau limita în niciun fel drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor. Mai mult, implicarea autorităților locale și a asociațiilor lor reprezentative în procesul decizional contribuie indirect la promovarea drepturilor omului, prin sporirea transparenței și responsabilității autorităților publice.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Proiectul de lege este compatibil cu prevederile cadrului normativ național și nu contravine Constituției Republicii Moldova. Modificările propuse se încadrează în limitele competențelor stabilite de legislația națională, în special de Constituție, care prevede autonomia administrației publice locale (art. 109) și dreptul autorităților locale de a fi consultate în problemele care le privesc direct. În plus, proiectul respectă principiile Legii nr. 435/2006 privind descentralizarea administrativă și ale Legii nr. 436/2006 privind administrația publică locală, completând și consolidând aceste reglementări fără a le încălca.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Proiectul de lege are un scop bine definit, axat pe îmbunătățirea mecanismului de consultare între autoritățile publice centrale și locale, consolidând principiile democrației locale. Această inițiativă este în acord cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova, reflectate în Recomandările Consiliului Europei și în Foaia de parcurs pentru democrație locală.
Prevederile proiectului promovează în mod evident interesul public general, vizând consolidarea rolului autorităților publice locale și creșterea transparenței în procesul decizional.
Proiectul de lege nu ridică probleme din perspectiva drepturilor omului. Dimpotrivă, acesta contribuie la transparență și la promovarea drepturilor colectivităților locale prin implicarea acestora în procesul decizional.
Printre vulnerabilitățile identificate din analiza prevederilor proiectului de lege și recomandările formulate am putea remarca:
1. Proiectul de lege nu detaliază mecanismul de consultare a tuturor autorităților publice locale din țară, care sunt numeroase și diverse, ceea ce poate conduce la aplicări formale sau selective, contrare principiilor democrației locale și standardelor internaționale. În acest context, se impune reglementarea explicită a consultării prin intermediul asociațiilor reprezentative ale APL, cu definirea clară a criteriilor de recunoaștere și a atribuțiilor acestora. Concomitent, este esențial ca toate APL să fie informate individual cu privire la proiectele de acte normative relevante și să li se ofere oportunitatea de a transmite recomandări, acolo unde consideră necesar. Această abordare ar spori eficiența procesului de consultare, asigurând o reprezentare echitabilă, transparentă și implicarea reală a APL în procesul decizional.
2. Lipsa unei mențiuni specifice privind municipiul Chișinău în proiect constituie o lacună semnificativă, având în vedere statutul său special și rolul semnificativ în sistemul administrației publice din țară. Municipiul Chișinău, reglementat distinct prin Legea nr. 136/2016, ar trebui să beneficieze de o consultare directă în procesul de elaborare și examinare a proiectelor de acte normative care îl privesc în mod specific. Este imperativ ca proiectul de lege să prevadă explicit această obligativitate, pentru a asigura o reprezentare adecvată și o luare în considerare a nevoilor și responsabilităților unice ale capitalei în procesul decizional.
3. Proiectul prevede instituirea Comisiei paritare pentru descentralizare, însă delegarea exclusivă a reglementării componenței și funcționării acesteia către Guvern este insuficientă. Aspectele fundamentale, precum atribuțiile și responsabilitățile Comisiei, trebuie incluse în Legea nr. 435/2006, asigurând un cadru legislativ primar clar și predictibil. Guvernul ar trebui să fie limitat la detalierea aspectelor tehnice și organizatorice, pentru a evita interpretările arbitrare și a consolida rolul Comisiei ca mecanism central de coordonare a descentralizării.
4. Pentru coerența procesului de consultare, Regulamentul Guvernului trebuie completat cu prevederi care să instituie obligația consultării autorităților publice locale sau a asociațiilor lor reprezentative în procesul de elaborare a actelor normative ce urmează a fi examinate de Guvern.
Proiectul reprezintă un pas important în direcția consolidării dialogului dintre autoritățile publice centrale și cele locale. Totuși, pentru ca normele privind consultarea autorităților publice locale să fie realizabile și funcționale, este esențial să fie îmbunătățit textul proiectului de lege și să fie operate modificările propuse în prezentul raport de expertiză.