
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
de Lege privind pilotarea votului prin corespondență
Înregistrat cu nr. 65
din: 01/03/2024
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este grup de deputați în Parlament, autor nemijlocit - grup de deputați
2. Categoria actului normativ propus este
Lege organică
Proiectul de lege privind pilotarea votului prin corespondență a fost elaborat și înaintat cu titlu de inițiativă legislativă de către un grup de deputați în Parlamentul Republicii Moldova, ceea ce corespunde art.73 din Constituția Republicii Moldova și art.47 alin. (1) din Regulamentul Parlamentului, aprobat prin Legea nr.797/1996.
Potrivit notei informative, la elaborarea proiectului au contribuit membri ai Comisiei Electorale Centrale și Ministerului Afacerilor Externe, experți în domeniul electoral și reprezentanți ai instituției prezidențiale, fiind delegati în cadrul grupului de lucru privind analiza oportunității implementării votului prin corespondență.
Proiectul este promovat în calitate de lege organică, categorie de lege care corespunde exigențelor art. 72 din Constituție şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Potrivit notei informative, scopul proiectului de act normativ vizează crearea cadrului normativ necesar pentru pilotarea votului prin corespondență în Statele Unite ale Americii și Canada, în vederea exercitării de către cetățenii Republicii Moldova a dreptului de a alege prin metoda alternativă de vot și verificarea oportunității implementării acestei metode alternative de vot în bază permanentă.
Proiectul reglementează principiile participării la alegeri prin exercitarea votului prin corespondență, procedurile electorale specifice votului prin corespondență, precum și atribuțiile organelor electorale care vor organiza votul prin corespondență.
4. Respectarea transparenței decizionale
Conform prevederilor Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional, trebuie să se respecte următoarele etape:
informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;
punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;
consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate;
examinarea recomandărilor cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate în procesul de elaborare a proiectelor de decizii;
informarea publicului referitor la deciziile adoptate.
Semnalăm asupra nerespectării de către membrii grupului de lucru privind analiza oportunității implementării votului prin corespondență a informării publicului referitor la inițierea elaborării proiectului de lege. Nu au fost organizate consultări, dezbateri și discuții cu invitarea societății civile, experților din domeniu, mediului academic, partidelor politice altor subiecți interesați. În acest sens, atragem atenție, că neasigurarea transparenţei activităţii de legiferare subminează încrederea cetățenilor și pune în pericol integritatea procesului democratic.
Din analiza paginii web oficială a Parlamentului, constatăm înregistrarea și introducerea în procedură legislativă a proiectului supus expertizei. Proiectul de act normativ privind pilotarea votului prin corespondență, însoțit de nota informative, este plasat la compartimentul „Procesul legislativ”, ca inițiativă legislativă a unui grup de deputați în Parlament cu nr. de înregistrare nr. 65 din 1 martie 2024.
Notăm că, Parlamentul a asigurat accesul părților interesate la proiect pentru a putea prezenta/expedia recomandări asupra acestuia. Prin intermediul Comisiei juridice, numiri și imunități, comisia responsabilă, a publicat pe pagina web a Parlamentului, la data 01 martie, anunțul cu privire la organizarea consultărilor publice la 7 martie 2024, ora 10.00 a proiectului supus expertizei, pentru a fi prezentate propuneri și soluții concrete (6 zile lucrătoare).
Observăm că, termenul oferit pentru consultări este restrâns nejustificat și nu respectă norma Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional, care în articolul 12 la alin. (2) statuează că „Termenul de prezentare a recomandărilor asupra proiectelor de decizii va constitui cel puţin 10 zile lucrătoare de la data mediatizării anunţului referitor la iniţierea elaborării deciziei sau de la data mediatizării anunţului privind organizarea consultărilor publice. La solicitarea părţilor interesate, autoritatea publică poate prelungi termenul de prezentare a recomandărilor.”.
Potrivit prevederilor pct. 7.2. din Hotărârea Parlamentului nr. 149/2023 privind aprobarea Platformei de dialog și participare civică la procesul decizional al Parlamentului, termenul de prezentare a recomandărilor este de 15 zile lucrătoare de la data publicării proiectului de act normativ pe pagina web oficială a Parlamentului, în cazul în care comisia permanentă nu stabilește alt termen rezonabil. Anunțul privind locul, data, ora audierii și subiectul supus dezbaterii se publică pe pagina web oficială a Parlamentului, de regulă, cu cel puțin 10 zile înainte de desfășurarea audierii (pct.7.5.2.).
La finalizarea consultărilor publice, grupul de lucru trebuie să întocmească un dosar care va conține toate informațiile relevante despre elaborarea documentului și recomandările obținute pe parcursul procesului de consultare cu cetățenii, societatea civilă și alte părți interesate. Recomandările obținute trebuie să fie incluse în sinteza recomandărilor (art. 12 alin. (5) din Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional și punctele 24, 28 și 29 din Hotărârea Guvernului nr. 967/2016 cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional). Pentru fiecare recomandare trebuie să fie indicat dacă aceasta a fost acceptată sau nu. În cazul neacceptării, autoritatea publică va indica justificarea privind refuzul includerii acesteia în documentul de politici publice.
Menționăm că subiectul abordat, fiind un subiect sensibil politic, necesită un proces mai larg și de durată cu referire la consultări și dezbateri publice, transparente, incluzând organizații ale societății civile, comunități ale alegătorilor din străinătate, precum și toate instituțiile relevante.
Potrivit notei informative, la elaborarea proiectului au contribuit membri ai Comisiei Electorale Centrale și Ministerului Afacerilor Externe, experți în domeniul electoral și reprezentanți ai instituției prezidențiale, fiind delegati în cadrul grupului de lucru privind analiza oportunității implementării votului prin corespondență.
Proiectul a fost înaintat în calitate de inițiativă legislativă de către un grup de deputați în Parlament.
Analizând proiectul de lege pus în discuție, prin prisma institutului dreptului la inițiativă legislativă și ale etapelor de elaborare a actelor normative, prevăzute de Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, considerăm că promovarea proiectului ține de competența Guvernului, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene în conlucrare cu Comisia Electorală Centrală, de datoria cărora, potrivit Legii nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, este asigurarea transparenţei și calității procesului de reglementare a pilotării votului prin corespondență:
- informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;
- punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia...
Legea nr.100/2017 prevede expres etapele elaborării proiectului actului normativ (vezi, art. 21 alin. (1)). Semnalăm că, în cazul proiectului supus discuției, au fost ignorate următoarele etape:
- nu au fost organizate consultări publice asupra proiectului de lege;
- proiectul de lege nu a fost supus avizării de către autorităţile a căror competenţă are tangenţă directă sau indirectă cu obiectul de reglementare a proiectului actului normativ;
- la proiectul de lege nu au fost anexate rezultatele expertizelor şi ale cercetărilor efectuate în cadrul elaborării, precum şi rezultatele consultării publice a proiectului;
- proiectul de lege nu a fost supus expertizei anticorupţie, care este obligatorie potrivit art. 35 alin. (1) din Legea nr. 100/2017;
- proiectul de lege nu a fost supus expertizei juridice, care este obligatorie pentru toate proiectele actelor normative elaborate de către autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate şi autorităţile publice autonome, potrivit art. 37 alin. (1) din Legea nr. 100/2017;
- la proiectul de lege nu a fost întocmită și anexată sinteza obiecţiilor şi propunerilor autorităţilor publice şi, după caz, a sintezei recomandărilor reprezentanţilor societăţii civile;
- proiectul nu a fost supus analizei de impact.
Etapele de elaborare a unui act normativ impuse de Legea nr.100/2017 au un caracter obligatoriu şi nu pot fi modificate la discreţia participanţilor la procesul de elaborare. Or, o lege are putere juridică numai dacă la etapele de elaborare şi adoptare au fost respectate normele juridice respective. Atenționăm că, autorităţile statale trebuie să respecte dispoziţiile legale în vigoare şi să se supună principiilor fundamentale ale Constituţiei, unul din care este principiul legalității, care are drept consecință obligativitatea respectării legilor, inclusiv de către Forul Legislativ suprem al statului (...) (vezi, Hotărârea Curtii Constitutionale nr. 22/2015).
În acest sens, reieterăm și importanţa fundamentală a principiului separaţiei şi colaborării puterilor în stat, prevăzut în articolul 6 din Constituţie, potrivit căruia, nici una dintre cele trei puteri nu prevalează asupra celeilalte, nu se subordonează una alteia şi nu îşi asumă prerogative specifice celorlalte (vezi, Hotărârea CC nr. 23/2011).
Considerăm că prin preluarea proiectului de lege de către un grup de deputați s-a admis o eludare a prevederilor Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, care impune autorilor parcurgerea unui proces de asigurare a calității conținutului actului normativ. Astfel, prin acest gest din partea deputaților, constatăm că au fost ignorate mai multe instituții/etape obligatorii impuse de lege la elaborarea proiectelor de acte normative.
Această situație o calificăm ca una care se încadrează în noțiunile de favoritism, protecționism politic și care poate fi atribuită la calificativul corupție politică, deoarece prin astfel de proceduri, care la prima vedere, par a fi legale, esența acestora au repercusiuni grave asupra calității proiectului de lege.
Subliniem, că anume Parlamentul este organul care a instituit și adoptat reguli speciale privind procesul de elaborare a proiectelor de acte normative și anume Parlamentul este cel care veghează asupra respectării legii și neadmiterea abuzurilor din partea altor autorități. Astfel, este grav dacă însuși Parlamentul sfidează normele legale și admite abuzuri care duc la diferite încălcări.
Concluzionăm că dreptul de inițiativă legislativă la înaintarea proiectului de lege a fost fraudat pentru a se eschiva de la parcurgerea procedurii legale de elaborare și definitivare a proiectului de act normativ.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
6. Suficienţa argumentării.
În conformitate cu art.30 al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, proiectele de acte normative sunt însoțite de nota informativă care cuprinde un șir de compartimente.
Argumentele invocate de autor în nota informativă justifică necesitatea elaborării proiectului, fiind întrunite cerințele art.30 al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative. Textul proiectului corespunde scopului anunțat în nota informativă și se constată lipsa elementelor de coruptibilitate în acest sens.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Potrivit notei informative, proiectul de lege nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislaţia Uniunii Europene.
Autorul menționează că, implementarea unei metode alternative de vot va contribui la eliminarea diverselor problematici și provocări cu care se confruntă pe de о parte organele electorale (aspecte de logistică și amplasare geografică a secțiilor de votare), iar pe de altă parte cetățenii Republicii Moldova aflați în străinătate (parcurgerea unor distanțe mari, rând imens la secțile de votare). Au fost analizate procedurile aferente implementării votului prin corespondență în România, Lituania, Polonia (2020) și Marea Britanie. Votul prin corespondentă este folosit ca metodă alternativă de vot, atât pentru votul în străinătate cât și pentru votul în țară, de multe alte state precum Austria, Germania, Letonia, Italia, Franța, Slovacia, Spania, Statele Unite ale Americii, Canada, Romania etc. La nivel global, 53 de țări permit votul prin poștă din străinătate, iar în Uniunea Europeană 13 state permit votul prin corespondență.
De asemenea, autorul menționează că о rezoluție a Parlamentului European din 2022 solicită statelor membre să introducă posibilitatea aplicării votului prin corespondență la alegerile europarlamentare, inclusiv pentru a crește gradul de participare a alegătorilor.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Art.30 lit.e) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, prevede expres că nota informativă trebuie să conțină „e) fundamentarea economico-financiară". Potrivit argumentărilor autorului, pentru implementarea prevederilor prezentului proiect de act normativ va fi necesară alocarea resurselor financiare suplimentare din bugetul de stat pentru asigurarea dezvoltării menținerii subsistemului informațional destinat înregistrării pentru exercitarea votului prin corespondență și identificării la distanță a alegătorului, pentru tipărirea și procurarea plicurilor, buletinelor de vot, sigiliilor autocolante și altor materiale electorale, pentru cheltuielile poștale necesare expedierii plicurilor cu materiale electorale, pentru activitatea organelor electorate, alte cheltuieli în functie de tipul scrutinului organizat. Autorul menționează că, cheltuielile suportate vor depinde de serviciul poștal ales și vor fi acoperite din bugetul de stat. În nota informativă sunt indicate cheltuielile necesare pentru implementarea prevederilor noului act normative pilot pentru Statele Unite ale Americii și pentru Canada.
Totodată, înregistrarea alegătorilor pentru exercitarea votului prin corespondență presupune elaborarea unei aplicații noi în acest sens sau, eventual, actualizarea aplicației „înregistrarea prealabilă” gestionată de către Comisia Electorală Centrală, precum și efectuarea ajustărilor în sistemul informațional SIAS „Alegeri”, în particular aplicația „Е-Day” (evidența participării alegătorilor în ziua alegerilor și prevenirea votului multiplu), precum și a Registrului de Stat al Alegătorilor (alegătorii care se vor înregistra pentru exercitarea votului prin corespondență, urmează a fi excluși din listele electorale din țară). În aceste scopuri sunt necesare mijloace financiare suplimentare în sumă de circa 1200,0 mii lei.
9. Analiza impactului de reglementare.
Dosarul proiectului nu conține analiza impactului de reglementare.
Pornind de la faptul că proiectul prevede reglementări cu impact asupra bugetului, în virtutea art. 25 alin. (2) din Legea nr. 100/2017, proiectul urma a fi supus analizei de impact. Este de menționat că, analiza de impact, potrivit Metodologiei de analiză a impactului în procesul de fundamentare a proiectelor de acte normative, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 23/2019, cuprinde informații privind:
- definirea problemei;
- stabilirea obiectivelor;
- identificarea opțiunilor;
- analiza impacturilor opțiunilor;
- implementarea și monitorizarea;
- consultarea.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Proiectul de lege a fost elaborat în contextul necesității facilitării accesului cetățenilor Republicii Moldova cu drept de vot aflați în străinătate la exercitarea votului și de a perfecționa modalitățile de organizare a scrutinului în afara țării. Aceasta se impune reieșind din numărul de cetățeni aflați peste hotare care participă activ la alegeri. Autorii susțin că această inițiativă vine să ușureze procesul de vot pentru cetățenii moldoveni din diasporă, în special în țările unde distanțele până la secțiile de votare sunt foarte mari.
Art. 38 din Constituția Republicii Moldova consfințește dreptul de vot și dreptul de a fi ales - garantat cetățenilor Republicii Moldova. Astfel, statul garantează exprimarea voinței libere a cetățenilor prin apărarea principiilor democratice și a normelor dreptului electoral. Organizarea și desfășurarea scrutinelor naționale, pentru cetățenii Republicii Moldova aflați peste hotare, a demonstrat necesitatea îmbunătățirii proceselor și practicilor electorale și asigurarea drepturilor electorale. Modificările la Codul electoral nr. 325/2022 în ceea ce privește mecanismul de constitute a secțiilor de votare în străinătate și posibilitatea organizării votării pe parcursul a două zile din motive obiective (pandemii, situații excepționale, asigurarea dreptului la vot în condiții neordinare, numărul mare de alegători înregistrați la secțiile de votare de peste hotare etc.) au drept scop soluționarea problemelor specifice votării în afara țării. Cu toate acestea, pentru a fi asigurate condiții optime pentru exercitarea dreptului de vot, oriunde s-ar afla alegătorii, este imperativă facilitarea procesului votării prin metode diverse, accesibile unui număr cât mai mare de alegători. Metoda alternativă de vot, votul prin corespondență, reprezintă un instrument suplimentar care va contribui la imbunătățirea procesului electoral, acesta din urmă devenind mai accesibil și incluziv.
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Organizarea scrutinelor electorale în diasporă comportă un caracter distinct față de organizarea alegerilor în interiorul țării. Principalele diferențe țin de normele legislative, instituțiile implicate în coordonarea procesului de vot, criteriile utilizate la desemnarea numărului și amplasarea secțiilor de votare, cât și dialogul cu autoritățile țărilor unde urmează a fi deschise secțiile de votare. Aceste aspecte au un impact semnificativ asupra bunei desfășurări a procesului de vot în afara țării, fiind în măsură să influențeze rata de participare la urne a cetățenilor moldoveni aflați peste hotarele țării, dar și gradul de reprezentativitate și incluziune al votului popular.
Pe lângă progresul și îmbunătățirile înregistrate pe dimensiunea perfecționării legislației și practicilor electorale, procesul de organizare și desfășurare al alegerilor în diasporă rămâne afectat de o serie de provocări. Acestea sunt legate de normele legislative în vigoare, capacitățile instituționale limitate pentru gestionarea procesului de organizare a alegerilor în diasporă, cât și lipsa voinței politice în rândul coalițiilor de guvernare de a răspunde eficient la provocările existente.
Cele mai semnificative riscuri legate de votul prin corespondență provin din caracteristica cheie a acestei forme de vot: votul are loc într-un mediu necontrolat și, prin urmare, lipsește supravegherea de către administratorii și observatorii electorali. Dacă nu sunt implementate cu garanții suficiente, aceste condiții pot contribui la situații care pun în pericol principiile fundamentale care stau la baza alegerilor libere și corecte, cum ar fi secretul și securitatea votului și libertatea votului. Acestea pot include oportunități sporite pentru furtul de identitate și uzurparea identității, vânzarea de voturi, votul de către familie etc.
Potrivit proiectului, votul prin corespondență urmează a fi implementat, pentru Canada și Statele Unite. Această modalitate de vot le va oferi cetățenilor moldoveni din aceste țări posibilitatea de a vota fără a parcurge mii de kilometri până la secția de votare.
Identificarea soluțiilor pentru asigurarea condițiilor optime de exercitare a votului pentru cetățenii din diasporă este imperativă, însă aceasta se cere a fi realizată pentru toți cetățenii țării noastre care se află în străinătate. Ținând cont de problemele specifice ce țin de exercitarea dreptului la vot, cu care se confruntă cetățenii moldoveni din alte țări îndepărtate, considerăm că reglementările proiectului de lege supus expertizei privind pilotarea votului prin corespondență, doar pentru Canada și SUA, instituie un tratament diferențiat în raport cu cetățenii aflați peste hotarele țării noastre, și prin urmare prin pilotarea acestui proiect de lege, pot fi aduse atingere condițiilor de echitate, principiului egalității şi nediscriminării pe criteriu teritorial, acţiuni interzise de art.16 alin.(2) din Constituţie în conformitate cu care toţi cetăţenii Republicii Moldova sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice.
Jurisprudenţa Curţii Europene pentru Drepturile Omului statuează ca, atunci când statul are deja un sistem de organizare a alegerilor peste hotare şi garantează dreptul de a vota peste hotare, el trebuie să asigure alegătorilor posibilităţi rezonabile de a-şi exercita dreptul de vot şi echitatea acestora în ansamblu (mutatis mutandis Riza s.a. v.Bulgaria).
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Alegerile reprezintă un element al exercitării drepturilor fundamentale ale omului şi mai ales a drepturilor civile şi politice. Alegerile democratice sunt decisive pentru garantarea respectării voinţei poporului la formarea guvernării la toate nivelurile, dar şi a faptului că organele alese sunt alcătuite din reprezentanţi eficienţi.
Legislaţia Republicii Moldova permite votarea în străinătate, care se desfășoară cu respectarea prevederilor legale. Dreptul la vot este un drept relativ, şi nu absolut. Prin urmare, exerciţiul dreptului de vot poate fi supus unor limitări implicite, statele având o marjă largă de discreţie în acest domeniu. În jurisprudenţa sa, Curtea Constituțională a subliniat că Parlamentul, fiind organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unica autoritate legislativă a statului, prin competenţa exclusivă atribuită de Constituţie, reglementează prin lege organică sistemul electoral.
Prin Hotărârea nr. 34/2016 privind confirmarea rezultatelor alegerilor şi validarea mandatului de Preşedinte al Republicii Moldova, Curtea a adoptat mai multe adrese, printre care și Adresa prin care solicită Parlamentului să vină cu reglementări în vederea modificării mecanismului de votare în străinătate, precum şi a introducerii unor criterii suplimentare referitoare la stabilirea numărului buletinelor de vot şi a distribuirii lor geografice peste hotare, inclusiv asigurarea secţiilor de votare de peste hotare cu o cantitate de rezervă de buletine de vot (pct. 141).
Autorii proiectului consideră că o soluție ce ar putea rezolva parțial unele probleme ce țin de exercitarea votului și încurajarea participării la vot a emigranților moldoveni din orice colț al lumii este introducerea votului prin corespondență, metodă de exercitare a preferințelor electorale ce presupune mai puține costuri de timp și bani pentru alegătorii din diasporă.
Reieșind din propunerea pilot, considerăm că această metodă de vot necesită a fi asigurată pentru toți cetățenii din diasporă, nu numai pentru cei din SUA și Canada. Un factor important reprezintă consultările și dezbaterile pe marginea introducerii votului prin corespondență, precum și informarea eficientă a alegătorilor.
Discuțiile publice vor asigura informarea cetățenilor referitor la beneficiile și riscurile implementării votului prin corespondență.
În acest mod, este necesară dezvoltarea în rândul alegătorilor a unei înțelegeri mai ample și detaliate cu privire la cadrul instituțional și mecanismele de funcționare aferente votului prin corespondență.
Partidele politice parlamentare și extraparlamentare din Republica Moldova, alături de instituțiile publice implicate trebuie să ajungă la un consens pentru a face legea funcțională și de a avea încrederea publicului în instituțiile statului. Această încredere este esențială pentru succesul implementării unei astfel de metode. Transparența administrației electorale și a serviciilor poștale trebuie să fie maximă, pentru a permite observarea de către toate părțile interesate și contestarea procedurilor contrare legii.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Potrivit notei informative, ca urmare adoptării proiectului de lege nu va fi necesară modificarea cadrului normativ din domeniu. Autorii subliniază că, autoritatea națională electorală va adopta reglementările necesare pentru organizarea și desfășurarea pilotării votului prin corespondență.
Pentru implementarea noului mechanism, potrivit dispozițiilor finale și tranzitorii ale proiectului de lege, se propune oferirea Comisiei Electorale Centrale, a unui termen de pentru elaborarea și aprobarea actelor necesare pentru organizarea și desfășurarea pilotarii votului prin corespondenfa (3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi). Atenționăm că termenul nu este justificat, este unul mic, ținând cont de volumul actelor normative secundare necesare implementării legii, care urmează a fi elaborate de CEC. De menționat că, procedurile electorale privind securizarea votării, păstrarea și asigurarea integrității plicurilor cu buletinele de vot recepționate, potrivit proiectului, se vor stabili printr-un regulament aprobat de Comisia Electorală Centrală.
În viziunea noastră, ținând cont de subiectul reglementării, care este unul politic sensibil, întru respectarea condițiilor preciziei și clarității, întru asigurarea transparenței și excluderea elementelor de coruptibilitate, precum și excluderea diferitor interpretări, recomandăm ca procedurile electorale să fie stabilite expres în lege sau ca anexă/anexe, parte integrantă a legii.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Pentru a fi asigurate condiții optime pentru exercitarea dreptului de vot, oriunde s-ar afla alegătorii, este imperativă facilitarea procesului votării prin metode diverse, accesibile unui număr cât mai mare de alegători. Metoda alternativă de vot, votul prin corespondență, reprezintă un instrument suplimentar care, în viziunea noastră, va contribui la imbunătățirea procesului electoral, acesta din urmă devenind mai accesibil și incluziv.
Ca orice metodă alternativă de vot, care se desfășoară în afara secției de votare, votul prin corespondență prezintă riscuri. Orice vot care nu se desfășoară sub atenta supraveghere a unei comisii electorale, în cadrul unei secții de votare, poate fi supus unor presiuni externe sau poate fi vulnerabil să fie cumpărat. Acestea sunt riscuri inerente ale votului prin corespondență, iar partidele politice, alături de autoritățile electorale, care reglementează aceste aspecte trebuie să țină cont foarte bine de modul în care pot afecta integritatea și credibilitatea votului și dacă introducerea votului prin corespondență este fezabilă.
În cele mai multe țări europene, votul prin corespondență este folosit pentru a permite alegătorilor din afara țării să voteze , pe când în anumite state utilizarea acestuia este deschisă unor categorii restrânse de alegători (care nu se pot deplasa la secția de votare, internați în spitale, care au peste o anumită vârstă, care sunt în penitenciar etc).
Conform standardelor internaționale, votul prin corespondență ar trebui permis acolo unde serviciile poștale sunt sigure și pot oferi un cadru eficient de organizare . Experții în domeniu consideră că, înainte de a introduce votul prin corespondență, trebuie realizat un audit foarte eficient al capacității instituțiilor implicate în proces de a executa eficient, integru și transparent sarcinile pe care acesta le presupune.
Constituția Republicii Moldova reglementează la art. 38, 61, 78 principiile votului - sufragiu universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Considerăm că votul prin corespondență trebuie să fie disponibil pentru toți alegătorii, atât din țară cât și din afara țării, care doresc să utilizeze această metodă de vot. Implementarea acestei metode alternative de vot va contribui la eliminarea diverselor problematici și provocări cu care se confruntă pe de o parte organele electorale, iar pe de altă parte cetățenii Republicii Moldova aflați în străinătate. Mai mult decât atât, această metodă va permite creșterea treptată a prezenței la vot în diasporă și reducerea costurilor asumate de către alegători.
Votul prin corespondență, condițiile și limitele organizării votului anticipat trebuie prevăzută expres în Codul Electoral. Votarea acestor modificări ar trebui să se producă doar după consultarea Comisiei de la Veneția, pentru a înlătura lacunele de ordin legislativ și a valorifica experiența Comisiei în materie de legislație electorală.
Lipsa clarității și implementarea necorespunzătoare a procedurilor pot amenința percepția asupra legitimității alegerilor. Cu toate acestea, prin instituirea unor proceduri și controale excesive sau împovărătoare pentru a verifica identitatea alegătorilor și pentru a păstra secretul în votul prin corespondență, Organele Electorale riscă ca mai puțini alegători să se înregistreze sau să voteze corect.
Educația direcționată a alegătorilor cu privire la votul prin corespondență poate contribui la creșterea probabilității ca alegătorii să se înregistreze și să voteze corect, contribuind astfel la scăderea numărului de buletine de vot pierdute sau respinse.
Este de remarcat că, acest proces necesită o pregătire minuțioasă a unei campanii de informare în mediul online privind toți pașii ce necesită a fi parcurși pentru a asigura exercitarea corectă a votului prin corespondență cu respectarea strictă a principiului stabilității legislației electorale. Anume implementarea corectă și transparentă a sistemului de vot prin corespondență va consolida gradul de încredere al cetățenilor Republicii Moldova din afara țării în utilitatea votului, dar și în instituțiile statului, în activitatea partidelor aflate la guvernare.
Menționăm că proiectul de lege urmează a fi revizuit atât din punct de vedere conceptual, cât și ale tehnicii legislative, pentru a corespunde celor trei criterii de calitate – accesibilitate, previzibilitate şi claritate. Norma de drept trebuie să fie formulată cu suficientă precizie, astfel încât să permită persoanei să decidă asupra conduitei sale şi să prevadă, în mod rezonabil, în funcţie de circumstanţele cauzei, consecinţele acestei conduite. La elaborarea unui act normativ legiuitorul trebuie să respecte normele de tehnică legislativă pentru ca acesta să corespundă exigenţelor de calitate.
Or, respectarea acestor condiții sunt obligatorii și sunt de sorginte constituțională, așa cum menționează Curtea Constituțională în hotărîrile sale: nr.26/2010; nr.5/2018; nr.2/2018; nr.17/2017; nr.10/2017.