
RAPORT DE EXPERTIZĂ
la proiectul
Legii pentru modificarea Legii nr.1104-XV din 6 iunie 2002 cu privire la Centrul Național Anticorupție
Înregistrat cu nr. 476
din: 19/12/2023
I. EVALUAREA GENERALĂ
1. Autor al actului normativ este grup de deputați în Parlament, autor nemijlocit - Centrul Național Anticorupție
2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.
3. Scopul promovării proiectului
Scopul declarat, conform nortei informative, este ajustarea prevederilor Legii 1104/2002 la prevederile actelor normative în vigoare, inclusiv la prevederile Legii evaluării integrității instituționale nr. 325/2013 și Legii integrității 82/2017.
De fapt, scopul urmărit de autori se conturează a fi fortificarea autorității anticorupție în partea ce vizează garanțiile sociale ale angajaților CNA și fortitificarea instrumentelor utile exercitării atribuțiilor funcționale din domeniul prevenirii și combaterii corupției.
4. Respectarea transparenței decizionale
Proiectul a fost publicat pe pagina web oficiala a Parlamentului la 19 decembrie 2023.
În prezent, se observă că proiectul încă nu a fost adoptat, totuși, raportul comisiei sesizate în fond a fost deja adoptat și publicat pe pagina web a Parlamentului.
O sinteza a obiectiilor si propunerilor nu este publicata pe pagina web a Parlamentului.
Pentru adoptarea în prima lectură nu este necesară o sinteză a obiecțiilor și propunerilor, dar pentru lectura a doua - va fi necesară. Astfel, este necesar de a urmări dacă o asemenea sinteză va exista și va fi publicată corespunzator.
II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI
5. Structura notei informative
Structura notei informative corespunde structurii stabilite de anexa Legii 100/2017.
6. Suficienţa argumentării.
Argumentarea proiectului este deficitară. Cea mai deficitară argumentare se observă la rubrica "Argumentarea economico-financiară". Autorul nu a prezentat niciun calcul, astfel nu există previzibilitate pentru aplicarea ulterioară a normei. Autorul menționează că aplicarea proiectului se va face în limita bugetului aprobat deja. Totuși, aceasta nu este posibil, întrucât bugetul de stat nu prevede, în general, cheltuieli suplimentare pentru scopurile proiectului. Însă, prin reglementarea drepturilor salariale ale angajaților CNA, are loc implicit reglementarea obligațiilor statului de executare a acestor drepturi.
O altă insuficiență de argumentare caracterizează soluțiile normative propuse de proiect. În nota informativă se operează cu trimiteri generale la „bunele practici” europene, fără a indica, care anume sunt acele practici (reglementări) care au stat la baza normelor propuse de proiect și ale cărui stat sunt, or, unele dintre amendamentele propuse sunt problematice din perspectiva drepturilor și libertăților omului.
7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.
Proiectul nu urmărește și nu realizează transpunerea vreunor acte comunitare europene. Teoretic, la această rubrică autorul ar fi trebuit să menționeze că proiectul nu transpune legislație sau standarde comunitare.
Cu toate acestea, autorul menționează că proiectul preia „bunele practici” europene, fără a indica, care anume sunt acele practici (reglementări) care au stat la baza normelor propuse de proiect și ale cărui stat sunt, or, unele dintre amendamentele propuse sunt problematice din perspectiva drepturilor și libertăților omului. Chiar și în condițiile unor asemenea afirmații, ar fi fost necesară indicarea exactă a practicilor (actele normative relevante), statelor ale căror practici au fost preluate și corespunderea lor cu rigorile normative ale comunității europene. În speță, însă, această rubrică nu poate fi calificată ca fiind conformă cerințelor normative de argumentare.
8. Fundamentarea economico-financiară.
Nota informativă se referă la o „justificare” financiar-economică, aceasta, însă, nefiind corespunzătoare și eficientă. Autorul nu a prezentat niciun calcul, astfel nu există previzibilitate pentru aplicarea ulterioară a normei. Autorul menționează că aplicarea proiectului se va face în limita bugetului aprobat deja. Totuși, aceasta nu este posibil, întrucât bugetul de stat nu prevede, în general, cheltuieli suplimentare pentru scopurile proiectului. Însă, prin reglementarea drepturilor salariale ale angajaților CNA, are loc implicit reglementarea obligațiilor statului de executare a acestor drepturi.
III. EVALUAREA DE FOND
11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.
Proiectul stabileşte şi promovează interese si beneficii de grup pentru angajații - ofițeri anticorupție - ai Centrului Național Anticorupție. Aici avem în vedere inclusiv interesele acestora în calitate de garanții sociale în contextul raporturilor lor de muncă.
De asemenea, unele reglementări ale proiectului urmăresc și interese aferente nemijlocit activității desfășurate de această categorie de subiecți - ofițeri anticorupție, care au și statut de ofițeri de urmărire penală. În speță, învederăm interese/beneficii care ar facilita desfășurarea activității acestora. Totuși, aceste interese/beneficii urmărite, sunt de natură să încalce drepturile fundamentale ale omului în cadrul proceselor penale, cât și în afara lor.
Interesele/beneficiile urmărite, aferente raporturilor de muncă - au un caracter legitim, asemenea beneficii fiind caracteristice și altor categorii de angajați din alte organe de drept din Republica Moldova.
Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public
12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.
Promovarea proiectului este susceptibilă de a prejudicia garanțiile normative privind protecția datelor cu caracter personal.
Mai mult ca atât, acestea încalcă reglementări internaționale privind protecția datelor cu caracter personal, și anume - art. 1 alin. (1) și art. 12-18 din Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor sau al executării pedepselor și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului.
De asemenea, implicit, prejudiciile vor prejudicia dreptul la viata privata a persoanelor.
Subsidiar, proiectul va prejudicia ordinea de drept stabilită de Constituție, întrucât, contrar acesteia, CNA, în calitate de organ de aplicare a legii, va avea competențe de promovare a politicilor - ceea ce este impropriu unui asemenea organ, într-un stat de drept. Ar avea loc un „conflict de interese” la nivel de stat, or, nu se cuvine ca organul de aplicare a legii să își stabilească și să își promoveze singur regulile de organizare și activitate.
13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului
Proiectul este vulnerabil din perspectiva drepturilor omului.
Normele stabilite la art.6/1 și 6/2 din proiect necesită o examinare suplimentară din perspectiva protejării drepturilor persoanelor, inclusiv a jurisprudenței CtEDO cu referire la Republica Moldova (cazul Iordache vs. Moldova) și reformele legislative anterioare pentru ajustarea cadrului normativ – reforme care, de altfel, au fost promovate și adoptate ca obligații, asumate de stat în raporturile cu Uniunea Europeană și structurile internaționale ale apărării drepturilor omului.
Reglementarea accesului nelimitat al CNA la date cu caracter personal din oricare dintre registrele de stat deținute de către autoritățile publice depășește cerințele de acces la asemenea date, stabilite pentru organele de urmărire penală.
De asemenea, sunt contrare rigorilor comunitare reglementările propuse prin care are loc evitarea maxim posibilă a informării subiectului datelor cu caracter personal despre accesarea datelor lui de către CNA.
14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național
Proiectul nu este conform reglementărilor Constituției, în special în partea care propune oferirea dreptului la inițiativă legislativă CNA.
Domeniul integrității și anticorupție este un domeniu la intersecția de competență a mai multe instituții: Autoritatea Națională de Integritate, Procuratura Anticorupție, Procuratura Generală, procuraturi, Ministerul Afacerilor Interne, autorități publice cu competențe de control și elaborare a politicilor etc. Atribuirea competenței respective către CNA, o autoritate publică autonomă de aplicare a legii, este excesivă. Chiar dacă, în practică, acest rol de elaborare, monitorizare și evaluare a politicilor este realizat de către CNA, totuși opinăm că acesta urmează a fi reconsiderat.
Art. 73 din Constituție reglementează expres că „Dreptul de iniţiativă legislativă aparţine deputaţilor în Parlament, Preşedintelui Republicii Moldova, Guvernului, Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.”. Acest articol nu conține niciun organ de aplicare a legii. De asemenea, Constituția nu lasă la latitudinea Guvernului sau Parlamentului dreptul de a modifica lista subiecților cu drept de inițiativă legislativă. Astfel, reglementările respective (art. 5) din proiect, prin care are loc oferirea CNA a atribuției de elaborare a politicilor sunt, de fapt, neconstituționale.
Totodată, conform art. 107 al Constituției Republicii Moldova, „Organele centrale de specialitate ale statului sînt ministerele. Ele traduc în viaţă, în temeiul legii, politica Guvernlui, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc domeniile încredinţate şi sînt responsabile de activitatea lor”. În formula propusă, rezultă că CNA va fi responsabil nu doar de elaborarea politicilor, monitorizarea și evaluarea lor, dar și de realizarea propriu-zisă a acestora, ceea ce va afecta caracterul obiectiv al ambelor procese.
Din aceste considerente, ar fi rațional ca această competență să fie transferată către Ministerul Justiției, care elaborează și promovează documentele de politici din domeniu.
Proiectul contravine legislației cu privire la protecția datelor cu caracter personal, cât și Codului de procedură penală, care dispune că, prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul procesului penal se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
15. Analiza detaliată a prevederilor
IV. CONCLUZII
Proiectul Legii pentru modificarea Legii nr.1104-XV din 6 iunie 2002 cu privire la Centrul Național Anticorupție conține prevederi deficitare, în sensul că acestea sunt viciate de factori de coruptibilitate și vulnerabilitate.
Astfel, aplicarea lor poate fi una arbitrară, chiar abuzivă, atât în raport cu interesul public, cât și în sensul raporturilor interne în cadrul CNA. Prin urmare, se recomandă revizuirea normelor problematice, astfel încât să fie excluși factorii de coruptibilitate și de vulnerabilitate identificați.
Proiectul necesită o evaluare financiar-economică consistentă, întrucât implementarea unora dintre normele acestuia sunt necesare resurse financiare considerabile. Având în vedere că proiectul, se presupune că, va fi adoptat la o etapă la care bugetul anual a fost deja aprobat, în cadrul acestuia nefiind prevăzute resurse pentru implementarea reglementărilor propuse de proiect, este absolut necesar să se prevadă cuantumul mijloacelor necesare pentru implementarea noilor reglementări, cât și sursa din care aceste mijloace urmează să fie acoperite.
Se recomandă respectarea cerințelor de transparență decizională, în special, la adoptarea proiectului în a doua lectură (publicarea sintezei obiecțiilor și propunerilor recepționate la proiect).