
Opiniile expuse aparţin experţilor CAPC şi nu reflectă în mod obligatoriu punctul de vedere oficial al Uniunii Europene, SIDA şi Consiliului Europei
Proiectul „Expertiza coruptibilităţii proiectelor de acte legislative şi diseminarea bunelor practici” preconizat pentru perioada aprilie 2008 – ianuarie 2009 (în continuare, Expertiza coruptibilităţii etapa 3) reprezintă o continuare a Proiectului „Expertiza coruptibilităţii – etapa 2”, implementat în perioada 1 octombrie 2006 – 1 octombrie 2007.
Misiunea Proiectului: promovarea metodologiei expertizei coruptibilităţii şi diseminarea bunelor practici ale CAPC şi CCCEC în domeniul expertizei coruptibilităţii.
Proiectul s-a desfăşurat în cadrul Proiectului Comun al Comisiei Europene şi al Consiliului Europei împotriva corupţiei, spălării banilor şi finanţării terorismului în Republica Moldova (MOLICO), co-finananţat de Comisia Europeană, Agenţia Suedeză pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională şi Consiliului Europei, realizînd un şir de activităţi divizate în 4 Module:
Modulul I. Desfăşurarea de către CAPC în comun cu CCCEC a training-urilor pentru autorităţile publice centrale şi locale privind expertiza coruptibilităţii a proiectelor actelor legislative şi proiectelor actelor normative ale Guvernului
Modulul II. Promovarea metodologiei expertizei coruptibilităţii şi diseminarea bunelor practici în prevenirea corupţiei
Modulul III. Susţinerea procesului legislativ prin înaintarea rapoartelor de expertiză a coruptibilităţii la proiectele de acte legislative înregistrate în Parlament
Modulul IV. Dezvoltarea unui template electronic pentru facilitarea activităţii de întocmire a rapoartelor de expertiză a coruptibilităţii

Opiniile expuse aparţin experţilor CAPC şi nu reflectă în mod obligatoriu punctul de vedere oficial al Uniunii Europene, SIDA şi Consiliului Europei
Training-urile „Expertiza coruptibilităţii actelor normative ale autorităţilor publice locale” sînt preconizate pentru 8 raioane din zona de Centru a Republicii Moldova.
Obiectivele training-urilor:
- promovarea metodologiei de efectuare a expertizei coruptibilităţii;
- instruirea în jur de 160 de persoane implicate în procesul de elaborare, avizare şi aprobare a proiectelor de acte normative la nivel local;
- dezvoltarea abilităţilor de identificare şi evitare (excludere) a potenţialelor elemente de coruptibilitate în actele normative de nivel local.
Auditoriul training-urilor:
Reprezentanţii organelor administraţiei publice locale (primarul oraşului, consilieri raionali, secretarul consiliului raional şi secretarii consiliilor locale, precum şi alte persoane implicate în procesul de elaborare a proiectelor de decizii la nivel local).
Rezultate scontate:
- cunoaşterea metodologiei de efectuare a expertizei coruptibilităţii;
- o mai bună înţelegere a fenomenului şi efectelor corupţiei;
- îmbunătăţirea calităţii actelor normative elaborate la nivel local.
Cuprinsul training-urilor:
- Elaborarea şi fundamentarea proiectelor de acte normative
Abordarea acestui subiect în cadrul training-urilor locale prezintă un interes deosebit pentru reprezentanţii autorităţilor locale (aşa cum rezultă din experienţa CAPC), deoarece în cadrul acestei teme reprezentanţii autorităţilor locale sînt instruiţi cum trebuie să fie elaborat un proiect de act normativ: condiţiile generale de tehnică legislativă, actele normative care reglementează acest proces, procedurile preparatorii necesare; necesitatea justificării actelor normative; consecinţele nerespectării regulilor de elaborare şi aprobare a proiectelor de acte normative. Predarea acestui subiect este însoţită şi de examinarea unor studii de caz repartizate participanţilor. - Elementele de coruptibilitate şi alte erori admise în actele legislative şi alte acte normative
Elementele de coruptibilitate sînt examinate în paralel cu alte erori admise în procesul de elaborare şi promovare a proiectelor de acte normative. Examinarea acestui subiect are drept scop informarea participanţilor cu privire la noţiunea şi categoriile elementelor de coruptibilitate, impactul negativ al acestor elemente. Participanţii la training examinează şi studii de caz, fiind invitaţi să identifice şi să califice anumite elemente de coruptibilitate în speţele distribuite de către formator. - Expertiza coruptibilităţii a proiectelor de acte normative
În procesul examinării acestui subiect, participanţii sînt informaţi despre mecanismul expertizei coruptibilităţii proiectelor de acte normative: cauzele care au stat la baza promovării acestui mecanism, instituţiile implicate în acest proces. Participanţilor le este explicat scopul Metodologiei de efectuare a expertizei coruptibilităţii, modul de aplicare în practică a acestei Metodologii, le sînt prezentate rezultatele implementării expertizei coruptibilităţii de către CAPC etc. - Mecanismul naţional anticorupţie
În cadrul acestei teme sînt abordate subiectele privitor la actele legislative şi normative din domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei, o atenţie sporită fiind acordată noilor reglementări (Legea cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei (în redacţie nouă), Legea cu privire la conflictul de interese, Codul de conduită a funcţionarului public; Legea cu privire la serviciul public şi statutul funcţionarului public etc.). De asemenea, participanţii sînt familiarizaţi cu noile iniţiative în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei şi proiectele anticorupţie desfăşurate în Republica Moldova, atît de către instituţiile naţionale, cît şi de instituţiile regionale şi internaţionale. Un alt subiect al acestei teme se referă la instituţiile implicate în procesul de prevenire şi combatere a corupţiei, competenţele fiecărei autorităţi. În procesul predării acestei teme, formatorii utilizează rezultatele sondajelor de evaluare a percepţiei corupţiei de către populaţie, date statistice privitor la numărul infracţiunilor de corupţie, elucidînd situaţii ipotetice sau cazuri reale (cu păstrarea confidenţialităţii informaţiilor identitare) etc.
Metodologia cu privire expertizarea coruptibilităţii proiectelor actelor legislative (în continuare, Metodologia) a fost elaborată în vederea instituirii unor procedee şi mecanisme de efectuare a expertizei coruptibilităţii proiectelor de acte legislative.
Prin expertiza coruptibilităţii proiectelor de acte legislative efectuată de către experţii independenţi, societatea civilă îşi aduce contribuţia la formarea unui cadru juridic modern, compatibil cu cadrul juridic european. Contribuţia Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC) este valorificată în conformitate cu prevederile Concepţiei de cooperare dintre Parlament şi societatea civilă, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.373-XVI din 29 decembrie 2005.
Instrucţiunea cu privire expertizarea coruptibilităţii proiectelor actelor legislative (în continuare – Instrucţiunea) este elaborată în vederea instituirii unor procedee şi mecanisme de efectuare a expertizei coruptibilităţii proiectelor de acte legislative. Instrucţiunea este în concordanţă cu principiile şi cerinţele Legii nr.780/2001 privind actele legislative şi urmăreşte realizarea prevederilor Legii nr.900/1996 privind combaterea corupţiei şi protecţionismului şi a Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.421-XV din 16.12. 2004, precum şi armonizarea prevederilor proiectelor de acte legislative cu exigenţele anti-coruptibilitate stabilite de legislaţia comunitară.
Prin expertizarea coruptibilităţii proiectelor de acte legislative de către experţii independenţi, societatea civilă aduce contribuţia sa la formarea unui cadru juridic modern compatibil cu cadrul juridic european. Contribuţia Centrului pentru Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC) va fi valorificată în conformitate cu prevederile Concepţiei de cooperare dintre Parlament şi societatea civilă, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.373-XVI din 29 decembrie 2005.
Capitolul I
Dispoziţii generale
1. Prezenta Instrucţiune stabileşte cadrul organizaţional al procesului de expertiză a coruptibilităţii proiectelor actelor legislative (în continuare – expertiza), domeniile în care va fi efectuată expertiza, metodologia întocmirii rapoartelor de expertiză, termenele şi procedura de monitorizare a implementării expertizelor, efectuată în cadrul Proiectului „Diminuarea nivelului corupţiei legislative prin implicarea soceietăţii civile în procesul de creaţie legislativă” (în continuare – Proiect), implementat de CAPC.
2. În cadrul prezentei Instrucţiunii noţiunile utilizate vor avea următorul sens:
coruptibilitatea proiectului actului legislativ – identificarea în cadrul proiectului actului legislativ a unor norme care favorizează sau pot favoriza corupţia în procesul de aplicare a acestor norme;
domenii de expertiză – domeniile în care este oferită expertiza coruptibilităţii proiectelor actelor legislative;
expertiza coruptibilităţii – procesul de expertiză a proiectelor actelor legislative în vederea identificării normelor care favorizează sau pot favoriza corupţia;
expert – persoana selectată de CAPC, responsabilă de întocmirea rapoartelor de expertiză, care dispune de formarea şi abilităţile necesare în domeniul reglementat de proiectul actului legislativ, prezentat pentru expertiză;
raport de expertiză – raportul întocmit de către expert potrivit normelor metodologice stabilite de prezenta Instrucţiune, care are drept scop identificarea normelor care favorizează sau pot favoriza corupţia şi conţine recomandări de redactare a proiectelor actelor legislative în sensul ajustării lor la legislaţia privind prevenirea şi combaterea corupţiei.
3. Expertiza proiectelor actelor legislative va fi efectuată atît în privinţa proiectelor de acte legislative integrale, cît şi în privinţa proiectelor de modificare, completare sau abrogare a actelor legislative.
4. Rapoartele de expertiză au un caracter de recomandare şi exprimă viziunea CAPC.
Capitolul II
Cadrul organizaţional al procesului de expertiză
5. În cadrul proiectului activează Colegiul redacţional care este o subdiviziune ce contribuie la asigurarea bunei desfăşurări şi monitorizarea procesului de expertiză a proiectelor actelor legislative.
6. Colegiul redacţional este format din doi reprezentanţi ai CAPC: directorul CAPC şi coordonatorul de Proiect şi reprezentantul Parlamentului. După caz, în Colegiul redacţional, la propunerea directorului CAPC, pot fi incluşi şi experţi ai CAPC.
7. Coordonatorul de proiect asigură interacţiunea dintre CAPC şi Parlament.
8. Expertiza va fi efectuată de către experţii selectaţi de CAPC în cadrul Proiectului.
9. Întru asigurarea coerenţei şi uniformităţii procesului de expertiză, precum şi în vederea eliminării unor eventuale disensiuni apărute în acest proces, în cadrul Proiectului vor fi convocate reuniunile periodice ale Colegiului redacţional şi a experţilor în cadrul cărora vor fi examinate problemele de concept, doctrină sau alte opinii controversate.
Capitolul III
Domeniile expertizei proiectelor actelor legislative
10. Domeniile expertizei proiectelor actelor legislative sînt stabilite conform Anexei nr.1 la prezenta Instrucţiune.
11. Lista domeniilor nu este exhaustivă şi poate fi modificată sau completată de Colegiul redacţional în dependenţă de modificările survenite în Clasificatorul general al legislaţiei Republicii Moldova, în Programul legislativ şi agenda de lucru a Parlamentului Republicii Moldova. Lista poate fi modificată de Colegiul redacţional din oficiu sau la propunerile argumentate ale experţilor.
Capitolul IV
Modul de selectare şi transmitere a proiectelor spre expertiză
12. Proiectele actelor legislative vor fi selectate şi preluate de pe web-site-ul Parlamentului Republicii Moldova sau, după caz, vor fi transmise în adresa CAPC de către Parlamentul Republicii Moldova.
13. Selectarea proiectelor se va face de către Colegiul redacţional şi coordonatorul de proiect în conformitate cu domeniile definite de prezenta Instrucţiune.
14. În procesul selectării proiectelor actelor legislative se va ţine cont şi de practica Curţii Constituţionale, precum şi de informaţiile, obţinute în rezultatul monitoring-ului mass-media şi din publicaţiile de specialitate în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei.
15. La solicitarea expresă a organelor de lucru ale Parlamentului Republicii Moldova sau ale altor autorităţi publice, expertiza poate fi oferită şi la alte proiecte de acte legislative care nu constituie obiectul domeniilor stabilite de prezenta Instrucţiune.
16. După recepţionarea proiectului actului legislativ coordonatorul de proiect, în termen de 1 zi, va desemna expertul responsabil de întocmirea raportului de expertiză, potrivit specializării nemijlocite ale acestuia, şi îi va transmite proiectul actului legislativ spre expertiză.
17. În cazul unor proiecte de acte legislative voluminoase şi/sau complexe, coordonatorul de proiect poate desemna pentru efectuarea expertizei mai mulţi experţi, potrivit specializării acestora. În acest caz, întocmirea raportului final de expertiză va fi pus în sarcina unuia din experţi.
18. Transmiterea proiectului actului legislativ poate fi efectuată fie prin intermediul poştei electronice, fie prin transmiterea nemijlocită a proiectului actului legislativ pe suport de hîrtie către expertul responsabil. Recepţionarea va fi confirmată prin poşta electronică sau telefon, din acest moment începînd să curgă termenul pentru întocmirea raportului de expertiză.
19. Din momentul recepţionării proiectului actului legislativ, expertul este obligat să întocmească raportul de expertiză, conform Metodologiei stabilite în Anexa nr.2 la prezenta Instrucţiune, în termen de 10 zile calendaristice.
20. Termenul de prezentare a expertizei, în caz de necesitate, poate fi prelungit de către coordonatorul de proiect, la solicitarea motivată a expertului, dar nu mai mult de 3 zile calendaristice.
21. În cazuri excepţionale, la solicitarea expresă a Parlamentului Republicii Moldova sau, după caz, la solicitarea altor autorităţi publice, termenul de prezentare a raportului de expertiză poate fi restrîns, dar acest termen nu va fi mai mic de 3 zile calendaristice.
22. După recepţionarea raportului de expertiză, Colegiul redacţional va verifica conformitatea acestuia cu exigenţele stabilite de prezenta Instrucţiune şi-l va remite prin poşta electronică Parlamentului.
23. În scopul asigurării transparenţei procesului de expertiză, rapoartele de expertiză (avizele) vor fi plasate pe site-ul CAPC.
Capitolul V
Monitorizarea implementării expertizelor
24. Monitorizarea implementării recomandărilor experţilor se efectuează de către coordonatorul de proiect.
25. Pentru asigurarea evidenţei proiectelor de legi transmise spre expertizare, precum şi a rapoartelor de expertiză, coordonatorul de proiect ţine un registru al proiectelor de legi şi al rapoartelor de expertiză.
26. Coordonatorul de proiect, lunar, va elabora un raport de evaluare a numărului de proiecte de acte legislative expertizate, calităţii rapoartelor de expertiză, precum şi dacă rapoartele de expertiză au fost sau nu luate în considerare.
Support for this project К05-0332 was provided by the Eurasia Foundation with funds from the United States Agency for International Development (USAID). The opinions expressed herein are those of the author and do not necessarily reflect the views of USAID or the Eurasia Foundation.

Opiniile expuse aparţin experţilor CAPC şi nu reflectă în mod obligatoriu punctul de vedere oficial al Uniunii Europene, SIDA şi Consiliului Europei
„Ghidul pentru efectuarea expertizei anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi alte acte normative” (în continuare, Ghidul) a fost întocmit de către CAPC în decembrie 2006 şi evaluat de către experţii Consiliului Europei.
Ghidul are scopul de a contribui la activitatea de întocmire a expertizelor ce identifică normele juridice cu riscuri de favorizare a corupţiei, constituind o bază teoretico-practică pe care se poate fundamenta activitatea de expertiză anticorupţie a legislaţiei. Acest document este util şi în activitatea de elaborare a actelor legislative şi altor acte normative, deoarece, oferă informaţii despre construcţiile normative şi omisiunile generatoare de efecte negative. Ghidul este elaborat în concordanţă cu dispoziţiile Legii nr.780-XV din 27.12.2001 privind actele legislative şi ale Legii 317-XV din 18.07.2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, fiind prima metodologie amplă pentru efectuarea expertizei anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi normative.
Publicaţie disponibilă în limbile română (versiune revizuită şi actualizată), rusă şi engleză (versiunile iniţiale)

Opiniile expuse aparţin experţilor CAPC şi nu reflectă în mod obligatoriu punctul de vedere oficial al Uniunii Europene, SIDA şi Consiliului Europei
Nagacevschi Vitalie
Expert în domeniul „Drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului”
Jurist, avocat, Preşedinte al organizaţiei obşteşti „Juriştii pentru drepturile omului”, membru al Consiliului de administrare al Uniunii Juriştilor din Moldova. Experienţă profesională în cadrul organelor Procuraturii, Ministerului Justiţiei. Coautor al Raportului privind exerciţiul compatibilităţii legislaţiei Republicii Moldova cu exigenţele Convenţiei Europene a Drepturilor Omului; proiectului Legii privind refugiaţii; proiectului Legii cu privire la procuratură.
Gurin Corneliu
Expert în domeniul „Drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului”
Jurist. Experienţă profesională în cadrul Aparatului Parlamentului, deţinător al gradului suprem de calificare în serviciul public. Coautor al Legii privind actele legislative; al Codului electoral; al Clasificatorului general a legislaţiei Republicii Moldova; a Legii privind modul de reparare a prejudiciului cauzat prin acţiunile ilicite ale organelor de cercetare penale şi de anchetă preliminară, ale procuraturii şi ale instanţelor judecătoreşti; a Legii cu privire la statutul refugiaţilor; a Legii cooperaţiei de consum; a Legii privind fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, al numeroaselor proiecte de acte legislative şi expertize juridice. Coautor al unor publicaţii în domeniul dreptului constituţional, al drepturilor şi libertăţilor fundamentale.
Rusu Eugen
Expert în domeniul „Drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului”
Jurist. Experienţă profesională în cadrul organelor Procuraturii. Fost deputat în Parlamentul de legislaturile XIII şi XIV, preşedinte al Comisiei Juridice pentru numiri şi imunităţi al Parlamentului Republicii Moldova. Membru al Comitetului pentru Combaterea Traficului de Fiinţe Umane. Membru al Grupului de lucru pentru promovarea reformelor în domeniul sistemului de justiţie juvenilă.
Mîrza Veaceslav
Expert în domeniul „Drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului”
Magistru în drept, expert naţional al Institutului de Reforme Penale, al Programului EU-UNDP BUMAD. Experienţă profesională în cadrul sectorului public (Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova) şi privat. Autor şi coautor la multiplele proiecte de legi şi acte subordonate legii (proiectului Codului de executare (Cartea a II-a), proiectului Codului contravenţional, membru al grupurilor de lucru de definitivare a Codului de procedură penală, a Codului penal, de eficentizare a actului de justiţie ş.a.). Experienţă de expertizare a actelor normative sub aspectul constituţionalităţii, corespunderii prevederilor Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi legislaţiei Comunităţii Europene.
Roşca Nicolae
Expert în domeniul „Economie şi comerţ”.
Doctor în drept, conferenţiar universitar, avocat. Membru al Comisiei de licenţiere a activităţii notariale şi al Comisiei de licenţiere a profesiei de avocat. Coautor al proiectului Legii cu privire la cadastrul bunurilor imobile; proiectului Legii cu privire la licenţiere; proiectului Legii cu privire la condominium; proiectului Legii cu privire la protecţia micilor întreprinzători; proiectului Legii cu privire la societatea cu răspundere limitată; proiectului Legii cu privire la organizaţiile necomerciale; proiectului Codului civil. Autor a numersoase publicaţii în domeniul dreptului afacerilor şi a dreptului civil.
Baeş Sergiu
Expert în domeniul „Economie şi comerţ”.
Doctor în drept, conferenţiar universitar, avocat. Preşedinte al Comisiei de licenţiere a profesiei de avocat. Arbitru în Curtea de Arbitraj de pe lîngă Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova şi în Asociaţia Română de Arbitraj Comercial. Coautor al al proiectului Legii cu privire la cadastrul bunurilor imobile; al proiectului Legii cu privire la societatea cu răspundere limitată; proiectului Codului civil, al proiectului Legii cu privire la organizaţiile necomerciale. Autor a numeroase publicaţii în domeniul dreptului civil şi a dreptului afacerilor.
Pagoni Domniţa
Expert în domeniul „Economie şi comerţ”.
Jurist, doctorandă, lector superior universitar. Experienţă profesională în cadrul sectorului privat. Coautor al Proiectului Codului civil. Autor a unui număr însemnat de publicaţii în domeniul dreptului civil.
Jigău Radu
Expert în domeniul „Economie şi comerţ”.
Jurist, lector universitar, consilier în proprietatea industrială. Experienţă profesională în cadrul sectorului privat.
Armeanic Alexandru
Expert în domeniul „Buget şi finanţe”.
Doctor în drept, conferenţiar universitar, şef de catedră în cadrul ASEM. Experienţă profesională în cadrul Ministerului Justiţiei şi al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova. Autor a unui număr impresionant de publicaţii în domeniul fiscal şi financiar.
Ermurachi Victor
Expert în domeniul „Buget şi finanţe”.
Magistru în drept, lector universitar, avocat. Membru al Consiliului de administraţie a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar. Experienţă profesională în cadrul sectorului privat.
Cristina Cojocaru
Expert în domeniul „Educaţie şi învăţămînt, cultură, culte şi mass-media”
Jurist. Magistru în drept privat. Experienţă didactică în calitate de lector la filiera anglofonă a facultăţii de drept USM. Experienţă profesională în cadrul Proiectului susţinut de UE “Judiciarul Civil şi Comercial” în Moldova, în cadrul Ambasadei SUA din Republica Moldova şi în cadrul Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei. Coautor al unor publicaţii în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane şi în domeniul justiţiei.
Mereşevschi Vladislav
Expert în domeniul „Educaţie şi învăţămînt, cultură, culte şi mass-media”
Licenţiat în istorie şi drept. Experienţă profesională în învăţămîntul preuniversitar şi în administraţia publică locală.
Marian Silvia
Expert în domeniul „Legislaţiei muncii, asigurării sociale, ocrotirii sănătăţii şi familiei”
Doctor în drept, licenţiat în economie, conferenţiar universitar. Experienţă profesională în cadrul Administraţiei ASEM, învăţămîntului universitar şi sectorului privat. Reprezentantul ASEM în instanţele judecătoreşti în cauze civile, penale; Oficiul Cadastral Teritorial; Ministerul Justiţiei; Camera Înregistrării de Stat a Departamentului Tehnologii Informaţionale; Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului etc. Autor a unor publicaţii în domeniul dreptului civil, dreptului funciar, dreptul afacerilor, dreptul muncii, dreptului fiscal.
Apostol Lilian
Expert în domeniul „Legislaţiei muncii, asigurării sociale, ocrotirii sănătăţii şi familiei”
Jurist. Lector al Centrului de perfecţionare a cadrelor Procuraturii. Experienţă profesională în cadrul organelor Procuraturii.

Opiniile expuse aparţin experţilor CAPC şi nu reflectă în mod obligatoriu punctul de vedere oficial al Uniunii Europene, SIDA şi Consiliului Europei
În octombrie 2007, CAPC a lansat lucrare a „Eficienţa mecanismului de efectuare a expertizei coruptibilităţii. Studiu” (În continuare, Studiul).
Scopul Studiului a fost să determine cît de eficient este mecanismul de efectuare a expertizei coruptibilităţii a proiectelor de acte legislative. Rezumatul principalelor constatări ale Studiului este prezentat mai jos.
În perioada octombrie 2006 – octombrie 2007 CAPC a supus expertizei coruptibilităţii 202 proiecte de acte legislative plasate pe pagina web a Parlamentului. În rapoartele sale experţii CAPC au formulat obiecţii referitoare la 2256 elemente de coruptibilitate depistate în proiectele expertizate. La momentul realizării acestui studiu 117 din 202 proiecte care au fost expertizate au fost adoptate de către Parlament şi publicate în Monitorul Oficial. Studiul relevă, inter alia:
- Categoriile de elemente coruptibile frecvent identificate în proiectele de legi sînt: norme deficitare de trimitere şi blanchetă, concurenţa normelor şi lacune legislative (35,6%), atribuţii discreţionare excesive sau ambigui ale autorităţilor publice (28,6%) şi formulări lingvistice defectuoase (21,9%).
- Eficienţa rapoartelor de expertiză a coruptibilităţii întocmite de experţii CAPC a fost măsurată prin verificarea acceptării a 1064 obiecţii referitoare la elemente concrete de coruptibilitate identificate în 117 proiecte de legi supuse expertizei, care au fost adoptate de Parlament. Din 1064 de obiecţii au fost acceptate 562, ceea ce reprezintă un randament de 52,8% al rapoartelor de expertiză a coruptibilităţii prezentate de către experţii CAPC.
- Transparenţa procesului legislativ. Nepublicarea notelor informative pe pagina web a Parlamentului împreună cu textul proiectelor de acte legislative a fost criticată constant în rapoartele de expertiză ale CAPC. În rezultatul acestei critici a fost influenţată considerabil practică plasării notelor informative pe pagina web a Parlamentului. Eficienţa acestor critici a devenit vizibilă după primele 6 luni. Din luna mai 2007 a sporit frecvenţa plasării proiectelor însoţite de notele informative, iar începînd cu luna iulie 2007 nu au mai existat cazuri în care notele informative la proiectele noi plasate pe pagina web a Parlamentului să nu fie făcute publice împreună cu textul proiectelor.
- Fundamentarea proiectelor. Majoritatea notelor informative la proiectele de acte legislative supuse expertizei au avut un caracter formal şi general, fără a explica detaliat necesitatea de promovare a proiectelor. Contrar cerinţelor Legii 780/2001, promovarea proiectelor a fost făcută fără evidenţierea în nota informativă a „elementelor noi, efectului social, economic şi de altă natură al realizării lor”.Implementarea a 75,7% din proiectele de legi examinate de către experţii CAPC presupunea cheltuieli financiare şi de altă natură, ceea ce înseamnă că potrivit Legii 780/2001 fundamentarea economico-financiară era obligatorie. Doar 3,9% din aceste proiecte au fost însoţite de o asemenea fundamentare.Referinţe la compatibilitatea proiectelor cu acquis-ul comunitar şi standardele internaţionale în textul notelor informative şi ale proiectelor au fost făcute doar în 17,3% de cazuri, ceea ce înseamnă că în restul 83,7% de cazuri nu a fost respectată exigenţa Legii 780/2001 despre includerea în notele informative a “referinţelor la reglementările corespondente ale legislaţiei comunitare şi nivelul compatibilităţii proiectului de act legislativ cu reglementările în cauză”. Prezenţa referinţelor exprese la acquis-ul comunitar în textul proiectelor de acte legislative nu a semnificat de fiecare dată o ajustare veritabilă a legislaţiei naţionale cu cea comunitară sau cu standardele internaţionale.
- Promovarea şi prejudicierea intereselor contrar interesului public prin proiectele de legi înaintate în Parlament. Promovarea intereselor/beneficiilor în proiectele actelor legislative a fost atestată în 43,1% de cazuri. 70,1% din proiectele prin care se face promovarea intereselor/beneficiilor sînt calificate de experţi ca fiind contrare interesului public. 20,8% din toate proiectele au fost apreciate ca generatoare de prejudicii, contrare interesului public. S-a remarcat tendinţa clară a înaintării proiectelor ce promovează/prejudiciază anumite interese de către deputaţi (65%), tendinţă aproape dublă cantitativ în comparaţie cu proiectele înaintate de Guvern (35%).
- Lărgirea atribuţiilor discreţionare ale autorităţilor publice prin proiectele de legi înaintate în Parlament. Includerea în proiecte a reglementărilor activităţii autorităţilor publice prin care se urmăreşte lărgirea atribuţiilor discreţionare ale acestora reprezintă o tendinţă tipica a proiectelor emanate de la Guvern, evidenţiată în 43% de cazuri, pe cînd iniţiativele deputaţilor ce se referă la acest aspect sînt aproape de trei ori mai rar întîlnite, fiind atestate doar în 17% de cazuri. Înaintarea propunerilor legislative de către Guvern prin care se urmăreşte lărgirea atribuţiilor sale reprezintă la fel o promovare a intereselor, dar de data aceasta a intereselor departamentale ale autorităţilor publice centrale, care sînt şi autorii nemijlociţi ai proiectelor promovate de către Guvern.
Publicaţie disponibilă în limbile română şi engleză