Opinia CAPC asupra proiectului de modificare a Legii cu privire la CSM și a Legii cu privire la CSP

Asociația Obştească „Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei” (CAPC) a examinat proiectul Legii pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 947/1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, Legea nr.514/1995 privind organizarea judecătorească și Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură), propus de un grup de deputați.

3

Asociația Obştească „Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei” (CAPC) a examinat proiectul Legii pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 947/1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, Legea nr.514/1995 privind organizarea judecătorească și Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură), propus de un grup de deputați. 

Potrivit CAPC, propunerea de a exclude Procurorul General din componența Consiliului Superior al Procurorilor contravine Legii nr. 3/2016, care reglementează expres că Procuratura este un sistem unic, care este condusă de Procurorul General și adjuncții săi conform domeniilor de competență stabilite de Procurorul General (art. 7 alin. (4) din lege). Totodată, legea statuează că Consiliul Superior al Procurorilor este un organ independent, cu statut de persoană juridică, format în vederea participării la procesul de constituire, funcționare și asigurare a autoadministrării sistemului Procuraturii (a se vedea art. 68 alin. (1) din Legea nr. 3/2016). Având în vedere aceste aspecte, includerea Procurorului General în componența Consiliului Superior al Procurorilor este nu doar firească, dar și oportună, și legală, anume reieșind din statutul de conducător al Procuraturii.

Un alt aspect ce se recomandă a fi revizuit este coordonarea reglementărilor propuse la art. 69 alin. (31) și (32) din proiect cu alte norme deja existente în art. 69, care au același obiect de reglementare. Astfel, norma de la art. 69 alin. (7) deja prevede o condiție referitoare la existența sancțiunilor disciplinare pentru alegerea în funcția de membru al CSP – „(7) Nu pot fi membri ai Consiliului Superior al Procurorilor procurorii care au sancțiuni disciplinare nestinse și […].”. Astfel, condiția impusă prin alin. (32) din proiect (conform căruia, la funcția de membru al Consiliului Superior al Procurorilor din rândul procurorilor poate fi ales candidatul care nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 3 ani) contravine condiției statuate deja la art. 69 alin. (7) din Legea nr. 3/2016. 

Pentru a pune în acord aceste prevederi și a le încadra armonios în reglementările în vigoare, o soluție ar fi modificarea redacției normei de la alin. (7), incluzând-o în proiect după cum urmează:

„La articolul 69, alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Nu pot fi membri ai Consiliului Superior al Procurorilor:

  1. a) procurorii care au o vechime în funcția de procuror mai mică de 3 ani consecutiv efectiv lucrați și care au fost sancționați disciplinar în ultimii 3 ani până la anunțarea concursului;
  2. b) persoanele care au fost declarate vinovate de comiterea unei infracțiuni.”.

Opinia integrală a CAPC poate fi văzută aici.

 

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?
Reload Reload document
| Open Open in new tab

Extrage

Fișiere