Raportul de evaluare a eficienței mecanismelor de plîngere privind corupția în sectorul public din Republica Moldova

4

Centrul de analiză și prevenire a corupției (CAPC) a publicat „Raportului de evaluare a eficienței mecanismelor de plîngere privind corupția în sectorul public din Republica Moldova”, elaborat în cadrul proiectului „Consolidarea statului de drept și a mecanismelor anticorupție în Republica Moldova”, implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), cu suportul financiar al Uniunii Europene și al Ministerului Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ).

Studiul a fost elaborat cu scopul de a analiza eficiența mecanismelor și instrumentelor de raportare a corupției în sectorul public, prin evaluarea nivelului de reglementare, accesibilitate și aplicare a acestora, precum şi prin elaborarea recomandărilor în vederea îmbunătăţirii cadrului normativ și a practicilor aplicate în sectorul public. Astfel, conform datelor din Raport, pe parcursul a cinci ani (perioada 2018-2022 trim. I)  au fost depuse 2 691 de plîngeri/denunțuri/autodenunțuri cu privire la infracțiunile sau contravențiile de corupție, dintre acestea 1 874 au fost depuse de către persoanele fizice, iar 807 – de către persoanele juridice. Cele mai multe au fost recepționate de către Centrul Național Anticorupție (1 848), Procuratura Anticorupție (454) și Inspectoratul General de Poliție (379). În total, au fost pornite 2 988 de dosare penale, dintre care 1 073 de dosare au fost transmise în instanța de judecată, iar în 176 de dosare de corupție a fost emisă o sentință.

În aceeași perioadă, autoritățile publice au recepționat 240 730 de petiții, dintre acestea
3 665 s-ar referit la subiecte de corupție. Potrivit autorităților publice, care au înregistrat petiții privitor la subiecte legate de corupție, în perioada 2018-2022 (I trim.), au fost soluționate 3 281 de petiții, 2 993 de petiții privitor la subiecte legate de corupție au fost/sînt în proces de soluționare și 1 236 de petiții s-au aflat/se află pe rolul instanțelor judecătorești.

Datele din Raport mai arată că din 2018, de cînd a intrat în vigoare Legea cu privire la avertizorii de integritate, și pînă în trimestrul I al acestui an, au fost  înregistrate și examinate patru avertizări de integritate. În contextul numărului avertizărilor de integritate, șeful Direcției educație anticorupție a CNA, Ion Pruteanu, a venit cu o precizare referitor la faptul că  datele incluse în raport nu includ informații privind dezvăluirile externe a practicilor ilegale și a menționat că în perioada 2018-2022 CNA a înregistrat 11 avertizări de integritate.

De asemenea, în Raport a fost punctat  că pe parcursul a cinci ani au fost înregistrate: 39 de denunțuri a influențelor necorespunzătoare în cadrul a 13 entități publice; 11 567 de apeluri la Linia Națională Anticorupție; 7 618 de apeluri la entitățile care dispun de linie specializată anticorupție; 1 301 094 de apeluri la liniile instituționale de informare; 71 de sesizări pe plaftorma reLAWed, lansată în 2020.

Ce recomandări se propun pentru remedierea deficiențelor identificate, vedeți în Raportul de evaluare a eficienței mecanismelor de plîngere privind corupția în sectorul public al Republicii Moldova.

Versiunea în limba engleză poate fi accesată AICI.