Opinia CAPC asupra proiectului de lege care prevede consolidarea capacităților instituționale și profesionale ale poliției și ale carabinierilor

107

Experții Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției au analizat proiectul de lege, elaborat de către Ministerul Afacerilor Interne, care are drept scop  consolidarea capacităților instituționale și profesionale ale poliției și ale carabinierilor. Mai exact, prevede revizuirea responsabilităților acestora, implementarea principiului calității și eficienței, congruența acțiunilor și reducerea disparităților în vederea constituirii unei forțe unitare de reacție cu competență și capacitate deplină pentru gestionarea promptă a situațiilor de criză.

În opinia experților CAPC, preluarea proiectului de lege de către un grup de deputați s-a admis o eludare a prevederilor Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, care impune autorilor parcurgerea unui proces de asigurare a calității conținutului actului normativ. Astfel, prin acest gest de favoritism politic, acordat ministrului afacerilor interne și echipei lui din partea deputaților, constatăm că au fost ignorate mai multe instituții/etape obligatorii impuse de lege la elaborarea proiectelor de acte normative.

Un astfel de comportament din partea deputaților și al MAI îl calificăm ca unul care se încadrează în noțiunile de favoritism politic, fiind afectată și integritatea politică, deoarece prin astfel de proceduri, care la prima vedere par a fi legale, esența lor au repercusiuni grave asupra calității proiectului de lege, or prin proiectul de lege se promovează un interes ascuns, fie chiar și unul departamental.

„Reiterăm că, anume Parlamentul este organul care a instituit și adoptat reguli speciale privind procesul de elaborare a proiectelor de acte normative și anume Parlamentul este cel care veghează asupra respectării legii și neadmiterea abuzurilor din partea altor autorități. Astfel, este grav daca însuși Parlamentul sfidează normele legale și admite abuzuri care duc la diferite încălcări. Concluzionăm că dreptul de inițiativă legislativă la înaintarea proiectului de lege a fost fraudat și recomandăm deputaților să-și retragă proiectul de lege, pentru a obliga MAI să parcurgă procedura legală de elaborare și definitivare a proiectului de act normativ”, se arată în opinia CAPC.

De asemenea, experții consideră că propunerile autorului referitor la completarea Codului penal nu ar produce efecte pozitive și acestea urmează a fi revăzute. Credem că, din cauza lipsei culturii de comunicare dintre reprezentanții autorității și membrii societății, precum și a frecventelor cazuri de neglijență sau abuzuri în serviciul public care provoacă verbalizarea aversiunii societății. Uneori, în mod ofensator sau chiar obscen este prematur penalizarea manifestărilor în formă verbală, scrisă sau prin orice alt mijloc admisibil ca formă de realizare a ultrajului în Codul Penal al Republicii Moldova.

„Considerăm că prin aceste modificări, promovate în proiectul de lege supus discuției, se încalcă principiul democrației și principiul libertății de exprimare. Aceste modificări, în viziunea noastră, comportă promovarea unui interes al elitelor politice, care conțin un grad sporit de coruptibilitate și prin urmare, propunerile autorului nu se încadrează în standardele democratice ale statutului de drept”, susțin experții CAPC.

Toate recomandările CAPC pot fi văzute AICI.

Opinia a fost elaborată în cadrul proiectului „Core support to the CAPC”, implementat de CAPC, cu sprijinul financiar al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (SIDA).